0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.
Citat från: TokJan skrivet 02 februari 2011, 20:04:47Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.ja klart det sitter givare i förångaren. vi får väl höra då han satt sig in i displayens funktioner vilken temp han har.
Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält så får du kondens, därav min analys.
Citat från: TokJan skrivet 02 februari 2011, 22:16:53Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält så får du kondens, därav min analys.Gasen i denna är R410, den som du hänvisade till innan från det polska företaget skrev R407 gas.Jag kan bara konstatera att det rinner ut rejält med vatten när jag avfrostar. Mitt hus är inte onormalt fuktigt, det hade märkts på andra saker.
Du får ta min kritik positivt Eftersom jag pressar min Nibe pump väldigt hårt med R290 så är jag bara nyfiken på vad man kan göra med din pump och R134a. Jag är rädd att R134 vinner men är inte säker Ärligt, sponsra mig med en pump så skall du få se på I min uppsättning drar jag så mycket luft jag kan hitta i källaren för att värma upp boningsplan.När solen skiner så sticker COP iväg till nivåer som ingen förortsvilla kan uppnå från inomhusluft utan kamin Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält så får du kondens, därav min analys.
Citat från: greven1 skrivet 02 februari 2011, 21:28:43Citat från: TokJan skrivet 02 februari 2011, 20:04:47Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.ja klart det sitter givare i förångaren. vi får väl höra då han satt sig in i displayens funktioner vilken temp han har.Ja ja det finns en "Evaporator temp", jag gick ner och kollade för en stund sedan, då var utluften -4 och pumpen började avfrosta, han inte kolla förångar tempen just innan. En stund efter att den kommit igång igen låg förångar tempen på +4 grader och min egen utluftstemp på ca 1 grad över. Den avfrostade alltså vid -4, tidigare idag låg den på -13 utan att avfrosta då. Tog av inlufts röret och tittade in, det var mycket is på förångaren. När det började avfrosta nu senast var det inte mycket. Jag kan ju förstås inte se den andra kalla sidan av förångaren, svårt att se genom fläkt aggregatet :-)Inställningen på "Avfrost start" är på -5 grader. På möjliga värden står det "-20 ~ 10°C". Om ~ 10 betyder att -5 kan vara +5 till -15 förklarar det variationen. Det finns ett värde till: "Turnround of defrosting Under heat mode" värdet på den parametern står på 30 min. Jag har bara haft jordvärme innan, så jag är inte så insatt i avfrostnings trix. Man avfrostar inte jordvärme ofta.Jag tror att polletten börjar kasa ner på "Mode". Det finns en Mode inställning som det står "heat/coo & heat/cool/two tank" på. Möjliga värden är 0/1/2/3. Fabriksinställningen är "0 for sanitary hot water only (summer)".Sladdgivaren som fanns med stoppar man väl då in i typ ett dykrör i en varmvatten beredare, men mäter styren typ rumstemp på tillluften? Den verkar ju inte vara programmerad till att styra en växelventil, så det fattar jag inte riktigt."Ambient temperature" brukar betyda omgivande temp, alltså typ rumstemperatur, mäter den rumstemp på tillluften kanske? Varför inte.Den inställningen som jag saknar är att kunna låta fläkten gå hela tiden, annars får man bara sommar ventilation när man duschar :-)
Nu har jag räknat lite Klimatdata från "Värme och fukt" av Kenneth Sandin, och han har väl snott någon annanstans.. Nåja:Malmö, Januari. RF = 87% (utomhus) Ånghalt = 4,1g/m3.Vi räknar med att ni har ett i överkant normalt fukttillskott 4g/m3.Din ånghalt inomhus blir då: 4,1 + 4 = 8,1g/m3. Enl tabell har luften mättnadsånghalt 8,1g/m3 vid +7,7oC. Kyler man nu ner luften till -2oC så blir den nya mättnadsånghalten 4,13g/m3 vilket innebär att mellanskillnaden fälls ut som vatten 3,57g/m3.Kör du igenom 70l/s (252m3/h) så innebär det nästan 900g vatten per timme och på ett dygn drygt 21,5 liter.Räknar man istället på att du har 40% RF inne (som du skrev någonstans) och antar att du har kanske 22oC så blir ånghalten 7,8g/m3. Alltså inte jättelångt ifrån mitt räkneexempel.Jag tror kanske att ditt luftflöde är något lägre och då blir det mindre kondensvatten. Men jag har nu ändrat uppfattning och kan köpa att din maskin kondenserar 10-12l/dygn som du angav.Det kanske bara är så att jag inte har koll på hur mycket vatten som kondenseras här eftersom jag har anslutit kondensavrinningen direkt till avloppet (nästan, där finns ett vattenlås oxå)
Kyler man nu ner luften till -2oC så blir den nya mättnadsånghalten 4,13g/m3 vilket innebär att mellanskillnaden fälls ut som vatten 3,57g/m3.Kör du igenom 70l/s (252m3/h) så innebär det nästan 900g vatten per timme och på ett dygn drygt 21,5 liter.
Citat från: TokJan skrivet 02 februari 2011, 16:29:19Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.ju mer effekt du plockar ut ur förångaren via kompressorn ju kallare blir förångaren = kondens bildas/ tar man ut ännu mer blir det is/snö så avfrostning med luftflöde eller kompressor drift erfodras. på samma sätt fryser en luft luft värmepumps förångare o avfrostning erfodras. gissar att luft som suges inne i ett hus via en kall förångare alstrar betydligt mer vatten. det är betydligt fuktigare inne i huset än ute.sedan var gränsen går på storlek på kompressor/ förångare kontra luftutbyte kan jag inte svara på. gissar att det är väldigt individuellt beroende på hus.vet en som testat o suga ur avlopps avluftningen.... kommunens avlopp e väääldigt varmt. således luktar det skit i utblåset 4 meter upp i luften men han har ett gryyyymt cop.tvivlar att det är tillåtet men jag tror inte han bryr sig.
Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.
varma luften från kommunens avlopp e gratis he he