0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
6100 W..? För vilken pump, i vilken test?SPs test av P2 RAS10 gav 5100 W @ +7°C, 500 W mer än P1:an. Finnarnas har jag inte sett.hämtat från infon om dessa pumpar.p'1 ras 10 Kapacitet värme kW 3,20 (0,60-6,10) p'2 ras 10 Kapacitet värme kW nom. (min-max) 3,0 (0,3 - 5,8)vad jag undrade var hur man fått fram denna siffra? och varför trots tester anges 1'an med högre effekt. Kanske kan 6100 watt uppnås med turbo knappen Thumbsup och kan det vara så att tillfälliga effektökningar ej avsedda för kontinuerlig drift räknas inte in i testvärdena men man tar med dem i reklamen.
ok kan vara så men varför uppge en effekt som inte kan brukas, lite som att sälja bilen med argumentet att den gör 200 blås och det finstilta: men bara en gång rakt ner. Spärren kan nog ligga högre än 55 ºC min var upp i 58 ºC härromdagen och verkade vilja mata på ännu mer men jag sänkte ner den. p2 har ju 1 kg större utdel och 3 kg större innerdel därmed lättare att frigöra inmatad energi då borde den också ha högre angivet watt tal. Vad man än tycker om reklamsiffror så känns det märkligt när man kommer med ny modell och då anger den med lägre siffror.En skrämmande uppgift ang garantin se bilden hämtat från p2'ans japan katalog och detta var för nd modelen
nikitalord,Ja, då blir man verkligen fundersam! Man skall alltså titta på utetempen hela tiden och stänga av pumpen när det blir för kallt, annars gäller inte garantin!En sådan pump skulle jag aldrig köpa Bästa är att välja sådana där det står "Pumpen ger värme ner mot -30 grader" ThumbsupMVH/Fidusen
Ja nu förstod jag inte riktigt vad du menade här Pi.r?? Kan du förklara dig lite närmare kanske?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 06 februari 2011, 20:11:08Ja nu förstod jag inte riktigt vad du menade här Pi.r?? Kan du förklara dig lite närmare kanske?? Mvh Raffen.Vad vill du jag ska förklara..?Att Toshiba aldrig uttryckligen specat att en P1 RAS10 ger 6,1 kW vid +7/+20 °C...eller det där om "nominella" effekter..? (trodde jag var ett uttömt ämne...)
Hej Pi.r! Ja jag trodde nämligen inte att du läste och tog del av allt som jag skrev i mitt inlägg eftersom jag ganska tydligt nämnde detta med både maxeffekt och nominell effekt, och att denna gäller vid just +7 ºC ute och +20 ºC inne, och visst finns detta specat för ivf RAS10 och RAS13-modellerna. Här kommer ett produktblad som gäller för bl.a dessa pumpmodeller, och de finns med längst upp i listan bland pumparna, och visst är det nu bara E-modellerna med här, men ND-modellerna är inte svagare det kan jag försäkra dig. http://www.nettovarmepumpar.se/Faktablad.htmMvh Raffen.