0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!
Citat från: mattias.jo1 skrivet 27 januari 2011, 13:05:03Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!Kolla HH-elen i min log http://spiff.hax.se/log.html. Så ser det ut när värmaren i min RDAA hoppar in och ut, och den börjar vid någon enstaka minusgrad.Om jag stänger av värmaren blir den full med kondensvatten som läcker ut och droppar ned genom taket i köket. Upptäckte det efter att överhettningsskyddet löst ut pga att fläktarna stod stilla.
Ja en förvärmare till inluften till ventilationen kan inte vara någon billig affär att köra med, så jag håller helt med Gb79 här att det är självklart avsevärt billigare att värma upp luften med värmepump istället. Mvh Raffen.
är kondensvattnet inte nåt som går att hantera då? med uppsamling o rör eller nåt? eller är din ftx byggd för att bara fungera tillsammans med förvärmare? då kan de ju va ide o byta kanske, en heru 75 som ja har om de duger är väl kanske 18000