0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Lmf skrivet 27 juni 2011, 12:26:54Som jag förstod det så fungerade Procon som vilken aktie som helstman investerade en summa och fick en årlig utdelning.Finns samma i Sverige på börsnoterade såsom Arise och Eolus (sen finns icke börsnoterade som tex. Slättens Vind och Rabbalshede)Ja, det kan vara ....... fast vet inte om det finns denna form i Sverige. Finns kanske bara i Tyskland, Österrike och Schweiz ? .... som det står här.Nja, det fungerar inte som aktie tror jag. Gör företaget konkurs kan man förlora pengarna .... men det går inte upp och ner ...... kanske kan rabalder som verkar kunna tyska förklara lite mer om det även finns i Sverige ?http://de.wikipedia.org/wiki/Genu%C3%9Fscheine
Som jag förstod det så fungerade Procon som vilken aktie som helstman investerade en summa och fick en årlig utdelning.Finns samma i Sverige på börsnoterade såsom Arise och Eolus (sen finns icke börsnoterade som tex. Slättens Vind och Rabbalshede)
ett aktiekapital har man så att säga ingen fordran på. ett lån är en fordran även om den inte är prioriterad högt, såsom exempelvis revisorsarvoden m.m. Vissa typer av fordringar kan vara pantförskrivna men nu pratar vi överkurs (såsom leasingbilar och pensioner m.fl). I övrigt har jag inget att tillföra till diskutionen för jag förstår inte riktigt vad det där tyska grejset är för något.. Arise windpower vet jag däremot vad det är. Ett bolag. precis som vilket annat och därför skall bedömas som sådant. I just arise fall driver man verksamhet inom ett subventionerat område vilket gör att framtida potentiella vinster är ett resultat av skatteväxling från ful-el till fin-el. Likväl finns ju också risk i det fall subventionerna minskar och elpriserna minskar. Med tanke på att det finns knäppgökar som köper vindkraftsel med 10års fast pris vilket gör att producenterna kan hedga, samt att elcertifikat lär finnas kvar ett tag och priset troligen inte minskar så borde det gå att få hyfsat ekonomi i vindkraft.
@ rabalderNej, det är då inte den svenska varianten.Du köper i princip ett paper Du investerar i vindkraft respektive i vindkraftverk och låner dina pengar till företaget som konstruerar, bygger och driver vindkraftverk.Efter en viss tid (minst 3 år) får du tillbacka pengarna samt vinsten som enligt dom var 8 % de senaste åren.