0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För inte allt för många år sedan sa man: Det är ju gratis o bo i villa. Det enda man betalar är ju el och elen är ju mycket billigare än en hyra. I dag är ju elkostnaden högre än en hyra... Och inte har ju hyrorna som inkluderar värme gått upp i samma takt som vår uppvärmningskostnad. Så nu garvar lägenhetsinnehavarna. Tills man köper en pump och visar hur mycket billigare det blir. Att man sedan bor i en hårtork är ju inget man behöver nämna.
3000 var lågt,men en arbetskamrat visade mig förra veckan årsförbrukningen han hadeden var 4100kw och då är dom 2 vuxna med 2 barn,han fliseldar och gör eget varmvatten.men vi diskuterade detta facktum och man börjar ju misstänka att hans elmätare är felaktig..det blir nämligen bara 11 kw dygnet.Dogge
11kwh/dygn är väl normalt när man eldar och har "gratis" VV och värme, vi ligger på ca 200-240kwh/dygn sommarmånaderna, inkl VV! Med nya huset har Niben egen mätning som mäter VV, värme och vent, och kan då säger exakt förbrukning på HH-el, men skulle gissa på ca 2500-2800kwh/år.Detta hus med de gamla ägarna hade årsförbrukning 23000kwh, och de sa att de snålade och hade svalt inne, med direkt el, vi fick 7700kwh första året med luftpump, men givetvis med andra levnadsvanor mm, så allt går!
Dogge har du räknat på hur mycket hushållsel det drar att sitta och häcka här på forumet Jag tror nog jag också ligger närmare de 7000kwh än 3000... Jag är dock lite orolig över att när man väl börjar logga och engagera sig i detta med energiåtgång så kanske man blir smått skadad och sitter i ett becksvart hus med 17 grader inomhus