0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man tar ett hus som drar säg 22mwh per år på direktverkande el. Och obönhörligen byter ut värmekällan mot LLVP i hela huset. Skrotar vart enda element. Om LLVP ligger på COP 2.5 i snitt på året (inga kyla här, bara värme) så MÅSTE det väl vara så att man sparar 13,2mwh? Eller tänker jag fel?
Du säger att ditt hus drar 22 000 men hur mycket är "värme-el" och hur mycket är tex varmvattebredare,jag hade förbrukning på ca 13 000 kwh och det sas att man skulle spara minst hälften (jag har en 6kwh IVT med COP 5,nånting)men trots en relativt mildvinter (vintern för tre år sen) som var första året så käkade huset i sig drygt 9000 kwh,och då kan också sägas att jag bytte också alla lampor mot lågenergi och bytte vedkamin från en 15 år gammal utan stenar effekt kanske 3-4 kwh till en 9,5 kwh med stenar eldade som en furie hela vintern och det enda jag sparade var futtiga 4 000kwh.Ska pump (á 24500kr) och den nya kaminen (á15 000kr) betalas (utan kapitalkostnad) så måste den minst hålla i 9,8 år och då är jag ändå bara break-even. Och ännu värre är det väl med bergvärme som kostar 160-180 000kr (i alla fall där jag bor)då vet jag inte när man ska börja gå runt inte under min livstid i alla fall (är 39 nu).Bäst om man råkar ha vattenburet och kan elda med ved (och har egen ved eller kan köpa billigt), min farbror bytte panna med 1500L acumulatortank det kostade 120 000 men då har de bara en elkostnad på 2500-3000 kr total på ett år inkl. allt, då börjar det ta lite i alla fall.Köper man en bergpump så ska du ju ändå betala för pump-elen också och jag har kompisar som lika gärna kunde köra direktvärmande el eftersom bergpumpen drar så mycket.