0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det vi vet är att COP på LKE beror på att den går med mindre matning men kommer den ner till 215V funkar inte maskinen som den ska.
Tror inte han menar att dom inte fungerar uran snarare som så att effekten sjunker med minskad matningSjunker det till 215 och effekterna på maskinerna är uppmätt vid 230 eller 235 så minskar nog värmeeffekterna effekterna med ca 10%Har ingen tabell på det men det sitter förmodligen någon på forumet som har tabeller Thumbsup
Samma effektförlust blir det förmodligen på samtliga märken och modeller med lägre tillförd matning.Har inte kollat men jag gissar att samtliga märken och modeller har 230v uppgett med någon liten stjärna som talar om att vid den matningen så ger maskinen denna effekt.Som en jämförelse så kanske en biltillverkare uppger att det är 300hk i bilen när man tankar 98 oktanTankar man 95 så tappar man lite effekt och är man i östeuropa så kanske man tankar 91 och då går bilen ytterliggare sämre.Kanske en dålig jämförelse
Ja när det gäller hur man skall mäta utblåstemperaturen på en luftvärmepump så har jag tidigare beskrivit detta i den här tråden, så då behöver du ivf inte ha några mera tveksamheter när det gäller just den biten: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39480.msg369746#msg369746 Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 januari 2011, 17:28:00Ja när det gäller hur man skall mäta utblåstemperaturen på en luftvärmepump så har jag tidigare beskrivit detta i den här tråden, så då behöver du ivf inte ha några mera tveksamheter när det gäller just den biten: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39480.msg369746#msg369746 Mvh Raffen.Då är min fråga, hur mycket i grader skall pumpen leverera i detta läge?Direktorn
Då vissa jämför på olika hastigheter så kan du väl mäta både med 3:ans fläkthatighet och sedan på 5:ans med 30 grader på fjärren så har du båda och därmed är garderad Har du sedan tagit tid på hur länge den avfrostar vid olika utomhustemperaturer så kan du även uppge detta.Har du sedan insugstemperaturen, utetemperaturen vid mättillfället så bör det framgå om din maskin beter sig som den ska.vad har du för modell ?Att det ska skilja just 20 grader eller mer är även beroende på utomhustemperaturen, så att säga med säkerhet att det ska skilja 20 eller 25 grader blir lite tokigt för det gör den inte om det är riktigt kallt ute och värmepumpen inte ger den effekten.