0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla sätt där man kan be VP om en viss kontinuerlig effekt ut till värmesystemetskulle vara bra att ha (se'n kan det få heta vad det vill...). En sådan pump skulle mankunna styra direkt med bara inomhusgivare (och utan tank och shunt) enligt principen:öka effekt om huset är för kallt, minska effekt om huset är för varmt och ligg kvar på sammaeffekt om innetemp. är bra. Ökningar och minskningar av effekt görs i lagom små steg ochtillräckligt sällan i förhållande till husets tidskonstant. Utetemp. är helt ointressant och vi slipperON/OFF-pumpens divalater som bl.a. innebär svängningar i framledningstemperatur ochkrav på tillräcklig volym att vräka ut sin fasta effekt på.ON/OFF-pump med variabel stopptemperatur och en ack.tank är fattigmanslösningen tillsvi får fram VP med variabel effekt till vettiga priser (från Kina??)
Gillar du kina grejer hade du några exempel på billiga ev bra kina vp hittar mest luft vatten vp.
Citat från: smurfen72 skrivet 20 januari 2011, 16:31:40Gillar du kina grejer hade du några exempel på billiga ev bra kina vp hittar mest luft vatten vp.Sfinx
Hej BolloksBehåll din acktank och shuntautomatik komplettera med en tappvarmvattenackumulatorköp ctc Eco part eller liknande från tex Rinkabyrörkostar 43000 i den storleken du behöver komplettera med växelventil för tappvatten laddning Använd dig av fast kondensering men med flytande start dvs växelkontakt i shuntautomatiken ger startillstånd till värmepumpen .komplettera med solvärme.Ladda acktankarna med utvändig plattväxlare.Tappvattenslinga i tappvattenackumulatorn.Hälsningar dr frost
en annan sak jag funderat på. en idealisk diff för vp att jobba med bör ju inte vara mindre än 7-8 ºC ,men om det är mer, typ 25 ºC dvs skilnaden mellan framledningstemp och tankbottentemp vad händer då?
Citat från: bollocks skrivet 20 januari 2011, 22:28:50en annan sak jag funderat på. en idealisk diff för vp att jobba med bör ju inte vara mindre än 7-8 ºC ,men om det är mer, typ 25 ºC dvs skilnaden mellan framledningstemp och tankbottentemp vad händer då? Om VP höjer 8 ºC och slingan sänker 25 ºC kan VP inte höja vattentempen.
Jag har gett upp utegivarstyrningen till min värmepump. Den är primitiv och svår att ställa in, dessutom blev det korta gångtider. Jag styr nu till/från med en digital termostat som sitter centralt i huset. Termostaten lurar, med hjälp av fasta motstånd, värmepumpen att det är -30 grader eller +30 grader ute beroende på om värme behövs eller inte. Hysteresen i termostaten är 0,5 grader och det blir lagom gångtider. Jag har kopplat så att de båda cirkulationspumparna på varma sidan bara går när värme behövs, sparar lite el där. En nackdel är att eltillskottshanteringen inte funkar, jag kör den manuellt. Inget trassel med värmekurvor och knäckning och alltid rätt temp inne.
Kul att se att det är fler än jag som har avslöjat:- styrning som mäter ute och försöker gissa hur det är inne- flytande kondensering- termostater som skall stå helt öppna- cirkulationspumpar som skall gå hela tiden- m.m., m.m.Listan över myter och legender inom energiområdet kan göras lång.