0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, vi håller oss till fast eller flytande kond...
Nu återstår bara några problem och det är att undvika "gissa-framledningstemperatur-givet-utetemperatur-leken"och erätta det med så bra mätvärden man kan från det objekt man skall styra (=huset). Hur det är ute ärvi inte ett dugg intresserade av. Av många olika anledningar vill man ha en ackumulatortank kopplat tillvärmesystemet och då har man också en shunt som när den börjar stänga, samtidigt ser till att VP får seett givarvärde som innebär att den skall stanna. Vi fortsätter att visa VP det höga givarvärdet (= 50 grader?)ända tills shunten står helt öppen nästa gång. Då kopplar vi över till den riktiga givaren i tanken och VP startaren ny cykel... Hokus Pokus Filiokus Thumbsup
Alla är flytande. Flytande kondensering innebär inget annat än att man hela tiden räknar ut vid vilken temperatur VP'n skall sluta värma. Om man sen gör det via utegivare/kurva, innegivare eller en termostat spelar ingen roll.
Jag skall koppla koppla den funktionen mot min VP, som jag skall ställa på fast kondensering, och utjämning i en acktank. Tanken är då att VP skall starta vid ~90% shuntöppning. Min förhoppning är att trögheten i systemet kommer att göra att shunten fortsätter öppna en stund men när den sen faller tillbaka under 90% stannar VP.Vad tror ni om detta?MVH
Hur stort är ditt effektbehov vid DUT, och hur stor tank samt vilken värmepump har du?
@sepahewe: Jag kom på idén och skrev ner det hela väldigt kvickt, så jag är nöjdbara det inte visar sig vara totalt galet alltihop Det jag skulle ha skrivit är förstås att shuntens position skall avspegla det verkligabehovet av mera värme till huset och inte något framräknat värde efter utetemp.Styrningen skall alltså följa principen: öppna shunten lite om det är för kallt, stäng shuntenlite om det är för varmt och stå still om det är lagom....@smurfen72. Billiga VP finns i Kina ThumbsupDet fina i min lilla uppfinning är ju att oavsett vad det är som får shunten att börja stängaså stannar VP och startar inte igen förrän det behövs. Orsaken kan vara att:- vi har eldat med ved i en vanlig kamin- vi har värmt tanken m.h.a. vattenmantlad eldstad- vi har värmt tanken m.h.a. solfångare- solinstrålning in genom fönstren- vädret har blivit varmare- o.s.v., o.s.v.Lägg märke till att jag inte säger något om hur VP skall kunna hjälpa till att göra varmvatten
ON/OFF-pump med variabel stopptemperatur och en ack.tank är fattigmanslösningen tillsvi får fram VP med variabel effekt till vettiga priser (från Kina??)
Jag tröttnade också och kopplade in ett fast motstånd istället för utegivaren och satte tillbaka termostaterna på radiatorerna.Alla rum skriker inte på värme samtidigt så det underlättar min klena VP att kunna köra upp pannan i temp när termostaterna är stängda.Termostaterna är elektroniska varianter med hysteres på 0,2º och inte den gamla typen så de reglerar mycket snävt.Kör VP till 52 ºC och har elpatroner som kickar in vid 48 ºC så när VBf inte orkar blir det elspets, just nu 0,8kw/h snitt.Skall byggas om när jag får möjlighet att kasta ut den gamla kombipannan.