0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! Läser i div rapporter att dagsförbrukningen kan minskas till det otroliga , omständigheterna samt en bra inställning och en bra maskin är grundförutsättningar.Erfarenhet & Kunskap Vi skall sträva efter att hitta det bästa vägen Mvh Marma
@Raptor ! Flera faktorer gör en resultat. Man strävar efter att få Optimala omständigheter,och anpassa den utvalda för att utföra de uppgifter som man har föreställt sigmed alla undersökningar och referenser mfl.(har satsat 2år på den )Jag känner till våra förutsättningar ,här har fungerat i 25 år en luft-vatten värmepump /då tidens Roys-Roys)närtill-18 grader.Isoleringen och åtgärder har man beräknat(fackfolk) 30 år sedan ,3 glas fönster mfl. Vi har även uppvärmande öppenspis. Men nu gäller att hitta den rätta passande inställningen! Klart skulle jag nöja mej med 21,5 C kanske skulle installera en Me FD35 om det visar sig vara kyligt trots och ekonomiskt försvarbar . Det vet jag ej nu ,men förekom i berekningen. 30 hv element på relativt långt stigare/retur. Nu är det + grader jag har ej justerat färdig , vet inte. Det är på god väg ZubaDan börjar trivas hos mig. Dagen förbrvar 66Kw hushållsel 24kw. :)Det kommer nog att bli mindre
Hej ! på din fråga =260 bostad +90/Marma
Hej ! ja for slipa på detta, har ej tillräklig kunskap till Z16 systemet& min givna returer.(min system)Visserligen den externa cirk.pumpen höjer med 3 grader returen men för en kostnad 500W/h.(stängt av)det skall hitta den rätta inställningarna. Att placera om inregivaren ? stänga av dito? Sänka givarens värde ? Men ,kan du svara på hur kommer ja in och se på H ?(huskurva) om det står galet så kan ändra på det.(Nu står 34,6) (klart ,jag vet att befinner mig på installatörens omr.)Utan vidare kommer till V ,men H kommer ej fram ! Dumt men sant!mvh Marma
Men ,kan du svara på hur kommer ja in och se på H ?(huskurva) om det står galet så kan ändra på det.(Nu står 34,6) (klart ,jag vet att befinner mig på installatörens omr.)Utan vidare kommer till V ,men H kommer ej fram ! Dumt men sant!mvh Marma
Citat från: marma skrivet 03 februari 2011, 13:07:59 Hej ! på din fråga =260 bostad +90/MarmaOk, det är ett stort hus och det förklarar varför det var så hög förbrukning i början. Det tar sin lilla tid att höja temperaturen även med en så krafitg maskin som ZubadanDin förbrukning för VP är alltså 66kWh/350m2= ca 0,19kWh/m2.Det är helt ok! Thumbsup/Raptor
Citat från: marma skrivet 03 februari 2011, 13:47:25Men ,kan du svara på hur kommer ja in och se på H ?(huskurva) om det står galet så kan ändra på det.(Nu står 34,6) (klart ,jag vet att befinner mig på installatörens omr.)Utan vidare kommer till V ,men H kommer ej fram ! Dumt men sant!mvh Marma HejNär du kommit fram till V-värdet,så tryck på vänster eller höger pil och stega ett antal ggr så kommer H-värdet tillslut.//Thommy Johansson