0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! Uppsamlingsplåt för dräneringsvatten eller dråpprenna eller båttentråg har ni till VP ? har ni haft den från början eller monterat senare ? Om ett par dagar kommer montören så for jag svar på många frågor vad jag undrar över. Har ni monterat vibrationsdämpare ? det skulle höja Z16 och förbättra dränerings möjligheterna ? under. Marma
Hej! Tack för frågan ! Idag blev de klara ,tagit i drift och verkar allt fungera . Långsamt blev varmare här frå 15 C till 17,5 C och ökar hela tiden. Nu är elementerna riktig skön varma. Ute-10 C kl 20.Z16 nästan hörs inte ,imposans står på betongsten 15cm hög + markstativ.Ecodan verkar fungera även bra. Kyltecknikern vvs kom från Katrineholm ,han var duktig ,gick åt 11-12 m slang, vaqumsugningoch allt gick profsig till. Han hade ingen bottentråg med sig så blev ej värmekabeln monterad,det blir senare.Nyfiken på första 24 timmars förbrukning . Nu är jag så trött efter allväntan och strul att" glad är jag med reservation " det har aldrig hänt mig förr,men ser framåt positiv . Tack för hjälp!! /Marma Thumbsup
Hej ! Det är klart att jag hade lägre temp 17-18 C grad en längre tid ,15C under installationenmen installatören körde upp vv samt elementerna på rätt nivå med tillskåttvärme innan Z16kopplades påDet, kunde man förstå att en övergångs period kan behövas tillskåttsvärme.Men att det blev så galet förmycket ? det är 100 kw högre än annars det högsta förbrukning.!!Vid installationen kopplades in i kretsen EcoDan ,den gamla cirkulationspumpen <Gustavsberg CK32 A 3<samt o ställd men inmonterad den gamla värmebaronen för < ev behov vid backupp<cirkulation går genom de rören,den finns med i systemet ,men jag kan ej se att den skulle på ngt vis störa ? Vattentrycket är mycket dålig här i kommunen ,så även hos oss det kan ev.ta sedan i beräkning (påfyllning-uppvärmning menar jag ) Jag skall försöka gå in i service inst.läge och koppla av patron 1.hälsn/Marma
Ok men använder du också den externa cirk.pumpen till att cirkulera hv med eller ligger den passivt i slingan och "släpar" med?Jag har också en motsvarande konfiguration med externa cirk.pumpar och tycker det fungerar bäst när dessa hjälper till för den inbyggda cirk.pumpen verkar vara lite klen, speciellt då i större slingor.