0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Apan! Kanske skall jag inte bry mig om att säkra med mer än de 10A jag redan har då. Så vitt jag förstått så är ju Nocrian kraftfullare än min 35:a så då klarar det sig kanske ändå. ...text....Josefin
Hej Pluttas! Nejdå ingen i-see, det funkade inte lika bra som utan. Justerar bara med Wide Vane knappen. Använder inte AREA-knappen. Men lite orättvist är det allt med dig som har en 50:a, då kan ju du värma Globen om du vill. Själv så kan jag ju bara värma en normalstor idrottshall!! Jag surrar en del innan jag förstår mig på effektförbrukningen. Jag har ju ingen lust att vara en pannrumstomte heller. Efter sista avfrostningen så tog jag mig ändå tid att kolla in förbrukningen i en kvart. Så här är det: Avfrostning, -3 ºC ute startar på upp mot 2000w, sjunker tillbaks ner mot 900w och ökar sakta upp till 1300w, efter kanske en kvart och sen vet jag inte mer om det. Har tillbringat alltför mycket tid i pannrummet med EC-pumpen för att det skall vara bra för hälsan så jag är lite allergisk mot pannrum och digitalmätaretittande. Josefin
Kort dygnsrapport.Igår morse -1 ºC fram till nu på morgonen -8 ºC. Minus hela dygnet. Börvärde 22 ºC. Ingen sänkning av innetemperatur, 22-20 ºC. 33kwh konsumerat av pumpen. Hur verkar det? Pi.r - Glömde å klaga på allt bärande av säckar i hala källartrappen också! Josefin
Det är inte bara att säkra upp, den diskussionen har varit i minst ett par andra trådar. Problemet är att det är 1,5 mm2 kabel för en 10A säkring. Snarare är det så att man när man har långa kabellängder 2,5 mm2 säkrar ner från 16A till 13A för att klara utlösningsvillkoret för säkringen. Sitter säkringen nära värmepumpen så kan det gå att säkra upp, men det får man räkna på från fall till fall. Det är för att skydda kabeln som säkringen sitter där, för att inte få för stor ström och värmeutveckling som kan skada den och efter ett tag leda till brandtillbud.Mvh