0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
COP 3.0 vid -15 grader, tillåt mig tvivla, det ger inte ens en bergvärmepump, oavsett köldmedium, vid -15 grader på kalla sidan.Undrar om detta blir ännu en i raden av mer eller mindre misslyckade luft/vattenvärmepumpar som bygger på en vanlig luft/luft-värmepumpsytterdel och en vätska/vatten-innerdel.Så småningom borde nån få till det, men det verkar onekligen vara mer problematiskt än jag först trodde.Jag anspelar nu på Sanyo CO2 och kW Smart (eller vad den nu heter) som inte verkar vara helt problemfria.Nåväl, jag hoppas att någon får det att fungera klanderfritt så småningom.
Om den: 1. ger COP 3 vid - 15, 2. kan installeras av en seriös och kunnig firma, 3. har en fungerande serviceorganisation, 4. har ett garantiåtagande som är i paritet med de stora aktörerna, och 5. har de priser som framgår av nordic trä och byggs hemsida så skulle jag omedelbart köpa den. Tills någon bevisar motsatsen är min utgångspunkt att 1-4 ovan inte existerar. Värmepumpsexperten, som jag antar inte står helt utan anknytning till Essén, får gärna fortsätta argumentera. Det skulle verkligen behövas en ny uppstickare som kan tampas med de stora etablerade och tråkiga drakarna (CTC, Nibe Thermia, IVT). Men då måste det faktiskt funka, i alla avseenden (prestanda, service, installation, garantier, kvalitet) - annars blir det ännu ett fiasko á la Kw Smart och Sanyo CO2. Sistnämnda såg jag förövrigt nån firma som numera sålde ut till "reapriser". Kanske har för många läst vad som sägs på detta forum om CO2?
Ta FYSIKEN MED EN TRYCKKOKARE.Med högre tryck kokar potatisen snabbare och det gör att med mindre energi får du allt färdigt.Liknande med högre tryck i VP. Mer energi vid högre tryck. Men vad händer med förbrukningen på kompressorn?Energi lagen säger att energi kan ej skapas utan bara omvandlas. Skall vi ha mer värme ut måste vi ta den någonstans från?Mer luft flöde som ex. Storlek på Fläkten i ute delen avgör det flöde som kan tillgodogöras i VP.