0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard, jag förstår inte din negativism. Du säger "att trygghetsvakten löser alla problem som finns i en krypgrund är rent nonsens". Du har inte provat den och verkar ha rätt grumliga föreställningar om hur den funkar. Jag har provat och det funkar kanon för mig, och de säger att de har 100% nöjda kunder. Det är väl jättebra att det äntligen blir lite konkurrens i en marknad där två stora aktörer har lurat skjortan av folk i 30 år? Nu hoppas vi bara på priskrig också ;-)
Antingen släpper frigolit igenom fukt och då får man hög fuktighet i trossbotten eftersom det kondenserar på den kalla nedre ytan. Eller också släpper det inte igenom fukt och då har man stängt in den fukt som finns i trossbotten. Väggar ska byggas med endast en fuktspärr och den ska ligga närmast huset. Samma sak med trossbotten antar jag.
Frostvakt kan inte fungera överhuvudtaget, det är ju när det är varmt som det ska värmas.
"TrygghetsVakten fungerar med hjälp av ett intelligent system som mäter temperaturen och fuktnivån vilket möjliggör för TrygghetsVakten att avgöra när det finns risk för svamp och mögelskador... TrygghetsVaktens inbyggda dator håller koll på livsbetingelserna för tusentals sorters svamp, mögel och bakterier och ser till att det aldrig uppstår någon risk för fuktskador på ditt hus. "Du ville ersätta detta system med en värmekabel och hygrostat? Och du förstår till fullo hur det fungerar? En hygrostat låter inte så "intelligent" i mina öron. Det låter som om det skulle kunna bli rätt höga driftskostnader med en enkel hygrostat.
TrygghetsVaktens inbyggda dator håller koll på livsbetingelserna för tusentals sorters svamp, mögel och bakterier
Det är inget argument att frigoliten har så mycket isolerande verkan, varm luft stiger och ventilationsluften kommer att ligga under blindbotten tills den avkylts, dvs det kommer att kondensera mot frigoliten. Om nu frigoliten andas (enligt dig) går ju fukten rätt upp.
Jag har precis som du fått en minskning av husets värmekostnader, såväl när jag använde MG90:n som med TrygghetsVakten. Effekten var ungefär densamma i bägge fallen. För mig är det ett argument att åtgärda krypgrunden med endera lösningen (eftersom det faktiskt är lönsamt på sikt, även bortsett från risken för fuktskador). Det är inte ett argument för att välja den ena eller andra lösningen.
Som jag ser det väljer man bäst sorbtionsavfuktaren om man har svåra doftproblem eller (eventuellt) radonproblem, Aidt-lösningen om man står ut med en solfångare i trädgården och eventuellt fläktljud, TrygghetsVakten om man inte behöver undertrycket och vill ha en tyst lösning med låga driftskostnader.
Benny: jag bytte till trygghetsVakten dels för att slippa fläktljudet men också för den lägre energiförbrukningen. Värmekostnaden för huset minskade lika mycket i bägge fallen, men elen till MG90:n kostade minst 2000 kr per år och trygghetsvakten kostar 400kr = en vinst.Jag ringde till Trygghetsvakten (en Rikard Berggren hos dem) och frågade hur deras dator styrde. Han förklarade det som att Trygghetsvakten riktar in sig på att hindra mögel och rötsvampsporer från att gro. De behöver tydligen en viss tid i en viss temperatur med en viss fuktighet för att gro och börja växa. Det är detta de forskat på bl a, tillsammans med hur frukttransporter sker i en krypgrund. Han tog tre exempel, vid 18°C i 75% RH tar det ca två månader för den snabbaste mögelsorten att gro. Vid 18°C och 90%RH går det på 4 dagar (tror jag det var, jag har kassa anteckningar på den punkten) och det är fortfarande mögel som växer först. Vid 3°C och 90%RH gror rötsvamp på några veckor. Det trygghetsvakten gör är alltså att se till att ingen situation uppstår där sporer kan gro. Det här gör då att den tillfälligt - timmar, dagar eller t o m veckor - också tillåter högre värden än "normala" riktlinjer rekommenderar. Därav den låga energiförbrukningen. Så då vet vi hur det funkar. Jag frågade om radon, och han sa att det var ett av skälen till att de rekommenderade att man lägger plast över hela grunden ända ned till kanten på muren. Själdragsventileringen i grunden ger "normalt ca 50 kubikmeter luftutbyte per timme men det beror på temperaturskillnaderna ute och inne". Deras mätningar hade visat att det räcker, men i områden med väldigt höga radonhalter kunde man tejpa plastfogarna och ha två motstående ventiler öppna, eller använda en undertrycksfläkt. ("Räcker" tycks vara relativt...). Jag ville se en rapport på detta men han var osäker på om hade något han kunde lämna ut (de ville inte göra det lätt för någon att kopiera lösningen när patenten gått ut). Han trodde att de hade lämnat ett material till Villaägarnas förening så nån som är medlem där kanske kan ringa dit och fråga. Han rekommenderade en bok av en professor de jobbat med, en karl-erik hagentoft, som heter "Strålande värme, krypande fukt" som förklarar hur hus fungerar för lekmän. Kanske kan vara något!
Benny: jag bytte till trygghetsVakten dels för att slippa fläktljudet men också för den lägre energiförbrukningen. Värmekostnaden för huset minskade lika mycket i bägge fallen, men elen till MG90:n kostade minst 2000 kr per år och trygghetsvakten kostar 400kr = en vinst.