0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vid 18°C och 90%RH går det på 4 dagar (tror jag det var, jag har kassa anteckningar på den punkten) och det är fortfarande mögel som växer först. Vid 3°C och 90%RH gror rötsvamp på några veckor.
Jag får nog ta och slänga min fina avfuktare från Claes Ohlson som fryser ihop redan vid 13°C
>Sen tillbaka till värmekabeln, tror du att man blir av med mögel bara genom att avbryta betingelserna för tillväxt.Man blir inte av med mögel med någon avfuktningsmetod. För det behöver man sanering med Boracol eller dylikt, eller skrapa och borsta.>Vid vilka temperaturer tror du man kan tillåta relativ luftfuktighet överstiga 70 % vilket verkar vara den gräns man säger att man inte skall överstiga.>Nä jag tror fortfarande det är en dyr värmekabel man köper.Av exemplet de gav framgår det att det vid 3°C kan tillåtas upp till 90%, men det var ju också OK med "för" höga värden under kortare tider vid olika temperaturer, ex 75% i två månader vid 18°C enligt samma exempel. Visst är det en dyr värmekabel, men det funkar ju, så det är ju ändå ett av de prisvärda alternativen (Aidt, TrygghetsVakten och HomeDry). En sorbtionsavfuktare är en dyr hårtork, saltskiva och fläkt, så med lite priskrig levereantörerna imellan kanske vi får se lägre priser över hela linjen i framtiden. Det kan inte vara tillverkningskostnaderna som håller priset uppe på endera av lösningarna.
[Om du får julklappen så kan du ju öka värmen också, kan ju va skönt när man skruvar!
med lite priskrig levereantörerna imellan kanske vi får se lägre priser över hela linjen i framtiden. Det kan inte vara tillverkningskostnaderna som håller priset uppe på endera av lösningarna.