0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi här uppe i norr är ju kända för att arbeta effektivare än storstadsfolk, kanske det som gör att jag har en annan bild av verklgiheten.
Citat från: Rickard skrivet 09 januari 2011, 22:39:56Vi här uppe i norr är ju kända för att arbeta effektivare än storstadsfolk, kanske det som gör att jag har en annan bild av verklgiheten. Jag är ingen storstadsbo...Och, jag tror på det omvända vad det gäller effektivitet. Norrlänningar är sjukast i landet och Stockholmarna har minst sjukfrånvaro...Tror dessutom att man får mer gjort om det är mildare väder, närmare till kunder & närmare till grossister och andra företag...
Citat från: Oskar P. skrivet 09 januari 2011, 22:24:16nej 3 seriösa installationer per dag kan man bara glömma. enklaste installationen brukar ta ca 3 timmarfrån att man anländer till kund tills man åker, sen är det ju lie restid också.. sen är det inte alltid som kunden begriper hur det funkar så det har hänt att jag fått stå och förklara funktioner och hur man underhåller pumpen i bortemot en timme, man vill ju inte gärna kasta fjärren i hand på en 70 åring och åka därifrån, för då lär det snart ringa "deet blåser kaaalt" man får räkna med ca 6 timmar per installation för att kunna ge fast pris. det brukar hålla sig under det men ibland har det tagit längre tid om det varit en jävlig rördragning eller man måste åka och hämta nåt som fattas. håltagningen är ett nog så jobbigt moment också!som sagt, Rickard, välkommen till verkligheten!Vad nu då, jag skriver ju att det normala för en anställd är 1-2 pumpar/dag, vilket du verifierar i ditt inlägg.Varför gräla på mig som skriver precis samma sak som du själv gör.Att jag sen vet att det finns ackrediterade installatörer som kan installera upp till 4-5 pumpar i ett kvarter på en dag (kanske 12-15 timmars arbete) hör väl mer till "kuriosa", och naturligvis har inte installationerna utförts med kvävgasspolning och provtryckning i dessa fall.För en egenföretagare är det antagligen bättre affär att ta något backjobb/år p.g.a. fusk med kvävgas/trycksättning än att vara pedantisk med alla installationer.Speciellt om man installerat x antal hundra pumpar och vet att max x% läcker, och att man hittar xx% av dessa under vakuumsugningen.Resterande del är så liten att det inte lönar sig att följa regelverket till punkt och pricka.
nej 3 seriösa installationer per dag kan man bara glömma. enklaste installationen brukar ta ca 3 timmarfrån att man anländer till kund tills man åker, sen är det ju lie restid också.. sen är det inte alltid som kunden begriper hur det funkar så det har hänt att jag fått stå och förklara funktioner och hur man underhåller pumpen i bortemot en timme, man vill ju inte gärna kasta fjärren i hand på en 70 åring och åka därifrån, för då lär det snart ringa "deet blåser kaaalt" man får räkna med ca 6 timmar per installation för att kunna ge fast pris. det brukar hålla sig under det men ibland har det tagit längre tid om det varit en jävlig rördragning eller man måste åka och hämta nåt som fattas. håltagningen är ett nog så jobbigt moment också!som sagt, Rickard, välkommen till verkligheten!