0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så det finns inget samband alls då mellan hetgastemperatur och eventuell gasbrist som min montör påstod?/ Lyckan
Kondenseringen är inte hetgastemperatur.
Hej Gano! Nja Zelda menar nog då kanske att den utgående hetgasen från kompressorkammaren kan ligga högre i temp än vad den blir i kondensorn. Vid en kontakt med Toshiba där jag frågade lite om bl.a effektbegränsningen på deras pumpar så framgick det att vid normal drift så maximeras temperaturen på innedelens värmeväxlare till ca +55 ºC. Detta betyder då konkret att om temperaturen når ca +55 grader mätt på en av värmeväxlarens sensorer, så sjunker kompressorvarvtalet och temperaturen på oljan hålls därmed på en acceptabel nivå. Oljans temperatur får på det här sättet tydligen inte överstiga +140 ºC i kompressorkammaren och utgående hetgasen ligger då på max ca +100 ºC. Mvh Raffen.