Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vanligt med underfyllda utedelar?  (läst 7870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2011, 15:38:44 »
Hej

Absolut kritisk nivå är när oljan bränns, d v s koksar. Stor risk för kompressorhaveri. Jag vet inte när detta händer med esterolja, men det är över 100 grader.

Sedan är det inte bra med för hög överhettning, för det är energi som bara går som 1:1, dvs det bidrar inte till verkningsgraden. Det bidrar också till ökade värmeförluster och minskad uteffekt eftersom det blir mindre mängd media per kompressorvarv som pressas genom systemet och kan kondensera i innerdelen. Det kan också bli problem med ofullständig kondensering i innerdelen, vilket ytterligare sänker verkningsgraden. Till detta kommer att värmepumpen får svårt att skapa värme åt andra hållet när den ska avfrosta, den kanske inte klarar att smälta allt om tiden är begränsad=isbildning, alltför täta intervall= ÄNNU lägre COP.

Det blir bara enormt dåligt med allt i en luft/luftvärmepump om det saknas media.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 10 januari 2011, 15:40:31 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad td

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2011, 15:43:12 »
Ok.
När han mätte tempen igår så verkade den pendla mellan 67-71 ºC så då kan det väl inte vara för lite media iaf?
Då körde han på 30 i börvärde och full fläkt!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2011, 16:34:18 »
Kondenseringen är inte hetgastemperatur. Kondenseringen som man mäter med manometer får man fram om man mäter någonstans på mitten av kondensorslingan/innedelen.  Hetgasen är högre än kondenseringen, tempen som kommer in i kondensorn.
Likaså vätskan som kommer ut ur kondensorn är underkyld någon eller några grader under kondenseringstemperaturen.
Ett bra sätt att se att man har rätt mängd är att mäta vätsketemperaturen när man fyllter köldmedium, när man ser att man får ett par grader kallare vätsketemp än manometertrycket visar i temperatur så har man underkylning / tillräcklig mängd köldmedium.

Utloggad Lyckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2011, 17:51:02 »
Så det finns inget samband alls då mellan hetgastemperatur och eventuell gasbrist som min montör påstod?

/ Lyckan
« Senast ändrad: 10 januari 2011, 17:54:02 av Lyckan »

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2011, 19:56:44 »
Så det finns inget samband alls då mellan hetgastemperatur och eventuell gasbrist som min montör påstod?

/ Lyckan
Jo om hetgasen är för hög är det brist och kompressor får ingen eller dålig kylning av den för varma suggasen. Kompressor blir överhettad och hetgastempen kan bli så hög att oljan koxar = snabbt kompressorhaveri.
Att det händer en märkespump är inte troligt för den skyddas av ett antal givare som stänger av vid avvikande temperaturer.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2011, 23:14:40 »
Kondenseringen är inte hetgastemperatur.

Svarade du på mitt inlägg ?

Det jag menade var att med hög hetgastemp in i kondensorn blir flödet blir så högt att kondenseringen sker sent i värmeväxlaren, d v s på en liten yta. Det är egentligen samma sak som att säga att mediat blir överbelastat per gram.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2011, 23:43:40 »
Hej Gano!  Nja Zelda menar nog då kanske att den utgående hetgasen från kompressorkammaren kan ligga högre i temp än vad den blir i kondensorn. Vid en kontakt med Toshiba där jag frågade lite om bl.a effektbegränsningen på deras pumpar så framgick det att vid normal drift så maximeras temperaturen på innedelens värmeväxlare till ca +55 ºC. Detta betyder då konkret att om temperaturen når ca +55 grader mätt på en av värmeväxlarens sensorer, så sjunker kompressorvarvtalet och temperaturen på oljan hålls därmed på en acceptabel nivå. Oljans temperatur får på det här sättet tydligen inte överstiga +140 ºC i kompressorkammaren och utgående hetgasen ligger då på max ca +100 ºC. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2011, 00:28:09 »
Hej Gano!  Nja Zelda menar nog då kanske att den utgående hetgasen från kompressorkammaren kan ligga högre i temp än vad den blir i kondensorn. Vid en kontakt med Toshiba där jag frågade lite om bl.a effektbegränsningen på deras pumpar så framgick det att vid normal drift så maximeras temperaturen på innedelens värmeväxlare till ca +55 ºC. Detta betyder då konkret att om temperaturen når ca +55 grader mätt på en av värmeväxlarens sensorer, så sjunker kompressorvarvtalet och temperaturen på oljan hålls därmed på en acceptabel nivå. Oljans temperatur får på det här sättet tydligen inte överstiga +140 ºC i kompressorkammaren och utgående hetgasen ligger då på max ca +100 ºC. :)

Mvh Raffen.

Det räcker inte med att begränsa värmeväxlarens temp till 55°C. Det betyder inte att hetgasen från kompressorn kommer att hålla sej under 90-100°C vid tex gas-brist. Därför finns en separat sensor på hetgasröret och pumpen drar ner varvtalet på kompressorn om tempen blir för hög där. På samma sätt som när värmeväxlaren blir för varm. 2 olika skydds-funktioner.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2011, 00:44:28 »
Ja det är helt rätt Pi.r!  Toshiba har 2 st olika funktioner på sin effektbegränsning, och jag har beskrivit dessa 2 för dig tidigare i en annan tråd. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 01:01:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vanligt med underfyllda utedelar?
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2011, 17:01:35 »
Gano nej, jag svarade på lyckan
Så det finns inget samband alls då mellan hetgastemperatur och eventuell gasbrist som min montör påstod?

/ Lyckan
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 17:03:09 av Zelda »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!