0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Under hösten så var en installatör och körde igång en FD35 hos mig.Han kopplade ihop rören och fick tillsätta gas enligt tabell(240g), eftersom rören var 13m långa.Vid provkörningen steg temperaturen iväg kraftigt i förhållande till trycket, härligt vilken prestanda tänkte jag.Installatören sade dock att detta inte var bra, utan att det antagligen var för lite gas i systemet, och att jag skulle märka av detta när det blev kallt ute.Opponerade mig dock, och hävdade att jag mätt upp rören exakt, och att jag själv sett att uppmätningen av den tillsatta gasen var riktig.Han hävdade då att det måste bero på att utedelen varit underfylld med gas från fabriken, och det var inte ovanligt, "Vem vet hur noggranna de är när de mäter upp gasen där."Vi tillsatte ytterligare gas, en så liten mängd som 40g, och då följdes temperatur och gastryck åt.Det första som slog mig var hur systemet kunde vara så känsligt att en sådan liten mängd på bara 40g kunde göra en sådan stor skillnad?Finns det inget utrymme för variationer?Och då kommer ju följdfrågan, om det är vanligt med underfyllda utedelar, hur många anläggningar finns det då i detta land, som börjar gå taskigt när det blir kallt ute, för att installatören inte har testat temperatur och gastryck.Är det någon mer som har erfarenhet från underfyllning av utedelar?Anläggningen går jättebra idag, värmer 127 jättedåligt isolerade kvadratmeter(17cm vind, 12cm vägg), med gamla 2-glasfönster ned till -15 ºC.Källarens 127m2 betjänas med en Panasonic TE12./ Lyckan
...Det första som slog mig var hur systemet kunde vara så känsligt att en sådan liten mängd på bara 40g kunde göra en sådan stor skillnad?Finns det inget utrymme för variationer? ...
...Pi.rNu har ME lite annorlunda tabell för extrafyllningen, dom startar med 90g för första metern och tillsätter faktiskt 30g/m istället för de normala 20g/m.Så jag tror att man redan har kompenserat för att komma mer mitt i intervallet....
Värmepumparna (iallafall min Sanyo91) är styrda att varva ner om hetgastempen blir för hög och stänga av om det inte räcker. 70 grader låter inte så högt även om det normala är kanske runt 60grader.
Hej Zelda! Menar du att den utgående hetgasen inte ligger högre än ca +60-70 ºC?? Mvh Raffen.