0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: patb skrivet 15 februari 2011, 18:35:19Om det är 22 in och 48 ut med maxfläkthastighet 640m3/h så blir det ca 6000W (6kW) i momentan avgiven värmeeffekt. Det är inte fy skam vid -10 ºC.Frågan är hur mycket kåken behöver? Vad var elförbrukningen med annan uppvärmning t.ex.Huset kräver nog en del. Kan säga att jag inte överlever här på direktel. Rätt så saftiga räkningar på sista tiden.Då tycker man ju att det är desto större anledning för pumpen att trycka ut mer värme??? Har läst på flera andra forumsidor med,där pumparna trycker ut +50-60 ºC med mina värden.Singelkörda i de fallen, men har de multi blir det bara ett värmefall på 2-3 ºC. Då min pump förlorar 10-12 ºCRätt eller fel.....Har inte en aning. Väntar samtal på det
Om det är 22 in och 48 ut med maxfläkthastighet 640m3/h så blir det ca 6000W (6kW) i momentan avgiven värmeeffekt. Det är inte fy skam vid -10 ºC.Frågan är hur mycket kåken behöver? Vad var elförbrukningen med annan uppvärmning t.ex.
Ok om vi nu utgår från att din pump är frisk fujix, och det är ju trots allt goda nyheter!! Så kan vi konstatera (tror jag) att det blev ganska varmt där din fläkt i boytan står. Du nämnde exempelvis att utrymmet höll det börvärde du ställt in och då genereras ju inte så mycket mer värme. Det borde betyda att det som just nu stoppar upp är hur luften kan flöda i huset. Har du testat att mixtra med spjällens position osv? Om du slår i bör-värdet så är det väl egentligen inte så att pumpen inte orkar. Eller tänker jag fel här?
Citat från: patb skrivet 15 februari 2011, 19:53:31Saken är att eftersom du "bara" har 12 ºC i källaren så "tar" den innerdlen den mesta effekten och då blir det inte mer över till den andra innerdelen.Hade du båda innerdelarna ställda på 30 ºC när du testade med båda? Det borde vara så att om du ställer den i källaren på 16 ºC och den på ovanvåningen på 30 ºC så blir det annorlunda, pumpen har flera elektroniska expansionsventiler så den borde kunde dra ner gasflödet till pumpen i källaren om den pumpen är "nöjd" och på så sätt blir det mer effekt kvar till den på övervåningen.Om du har båda innerdelarna ställda så att dom ska värma max så blir det så att den i källaren "suger" mest effekt eftersom det helt enkelt är så mycket lägre temperatur där.Citat från: David Rinnan skrivet 15 februari 2011, 19:56:28Att det blir någon typ av förlust när båda går verkar ju givet. Hur stor verkar kunna bero mycket på omständigheterna om jag förstår föregående talare. Det måste väl ändå gå att ställa någon prioritet mellan dessa två. Så att moset går till rätt maskin. Hur blir det i fall du har kvar bör 18 nere och bör 24 uppe och helt enkelt sänker fläkten manuellt på den där nere?
Saken är att eftersom du "bara" har 12 ºC i källaren så "tar" den innerdlen den mesta effekten och då blir det inte mer över till den andra innerdelen.Hade du båda innerdelarna ställda på 30 ºC när du testade med båda? Det borde vara så att om du ställer den i källaren på 16 ºC och den på ovanvåningen på 30 ºC så blir det annorlunda, pumpen har flera elektroniska expansionsventiler så den borde kunde dra ner gasflödet till pumpen i källaren om den pumpen är "nöjd" och på så sätt blir det mer effekt kvar till den på övervåningen.Om du har båda innerdelarna ställda så att dom ska värma max så blir det så att den i källaren "suger" mest effekt eftersom det helt enkelt är så mycket lägre temperatur där.
Att det blir någon typ av förlust när båda går verkar ju givet. Hur stor verkar kunna bero mycket på omständigheterna om jag förstår föregående talare. Det måste väl ändå gå att ställa någon prioritet mellan dessa två. Så att moset går till rätt maskin. Hur blir det i fall du har kvar bör 18 nere och bör 24 uppe och helt enkelt sänker fläkten manuellt på den där nere?
Testa även det som David skriver, om du t.ex har fläktläge 1-2 där nere och max där uppe så borde det bli en stor skillnad, rent teoretiskt borde det även vara fläktens hastighet(luftflöde) i kombination med insugstempen som avgör hur kylprocessen ter sig i respektive innerdelen.