Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ras M18 multisplit  (läst 66487 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #105 skrivet: 14 februari 2011, 01:31:25 »
Så vida inte temperaturen vid innerdelen är jättehög borde väl inte storleken på huset påverka värmen på utblåset vid manuell inställning? Eller tänker jag fel här.

Jämför man med din enhet zyber, så låter det ju som om något är galet med TS anläggning :(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #106 skrivet: 14 februari 2011, 14:57:18 »
Du tänker nog rätt, värmen vid utblåset bör vara samma värde som Zyber`s pump. Nu har jag -11 ute och får ut ca 45 ºC utblås med 24 i börvärde o fullgas.
Samt att pumpen i källaren är avstängd.
Får nog ringa ventilationsutveckling som var här o gjorde jobbet. Gör om gör rätt. Man vill ju ha samma siffror som dig Zyber, låter ju helt underbart.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #107 skrivet: 14 februari 2011, 14:58:38 »
Sjuk fördel men den här typen av forum då man ju faktiskt kan ha något att komma med när man kommunicerar med en säljare eller installatör (sen om man har rätt är ju en annan femma)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #108 skrivet: 14 februari 2011, 15:13:20 »
Så vida inte temperaturen vid innerdelen är jättehög borde väl inte storleken på huset påverka värmen på utblåset vid manuell inställning? Eller tänker jag fel här.

Jämför man med din enhet zyber, så låter det ju som om något är galet med TS anläggning :(

Nej det är iof helt rätt David att storleken på huset påverkar normalt inte utblåstemperaturen från pumpinnerdelarna, däremot så påverkar den rådande innetemperaturen utblåstempen, dvs insugsluften till innerdelen, och rätt ofta kan detta med innetempen ha med bl.a både storlek och isolering på uppvärmningsytan att göra ifh till pumpens uppvärmningskapacitet givetvis. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #109 skrivet: 14 februari 2011, 15:29:23 »
Mätte just lufttempen i det rum som pumpen faktiskt är. Kanske skulle gjort det från början, pump inställd på 24 ºC och 24 ºC är det i rummet. Kan tänka mig att det påverkar mina siffror jämfört med Zyber.
Får gå ut i garaget och hämta släggan för att slå ner ett par väggar här inne så luften tar sig fram o blir hetare knUp
Men tycker fortfarande att det blir dålig kräm när jag kör bägge pumparna. Då jag får en värmeförlust på nästan 10 ºC vid utblåset huvuddunk

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #110 skrivet: 14 februari 2011, 15:34:58 »
Ja precis som jag skrev så är ju temperaturen i rummet där fläkten står avgörande. Något som ju storleken på huset/rummet kan påverka..

Men om du väntar tills tempen är samma i rummet som zyber och i övrigt samma inställningar så borde du ju få svar. Rent tekniskt tycker jag ju att du inte borde få ett omdelbart tapp på mååånga grader när du sätter på pump nummer 2.

Men visst det börjar låta som om luften inte kommer fram ordentligt i just ditt hus
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #111 skrivet: 14 februari 2011, 15:48:50 »
Mätte just lufttempen i det rum som pumpen faktiskt är. Kanske skulle gjort det från början, pump inställd på 24 ºC och 24 ºC är det i rummet. Kan tänka mig att det påverkar mina siffror jämfört med Zyber.
Får gå ut i garaget och hämta släggan för att slå ner ett par väggar här inne så luften tar sig fram o blir hetare knUp
Men tycker fortfarande att det blir dålig kräm när jag kör bägge pumparna. Då jag får en värmeförlust på nästan 10 ºC vid utblåset huvuddunk

Hej Fujix!  Ja nu blev jag riktigt fundersam här förstås. Sc:,h Du säger att pumpen är inställd på +24 ºC, innetempen i rummet är +24 ºC, då är insugsluften till pumpen därmed givetvis
+24 ºC, då kan du väl inte förvänta dig någon högre utblåstemperatur givetvis, eller hur vet du att pumpen går på fullgas?? Sc:,h
När man mäter utblåstemperaturen så har man fullgas på pumpen dvs +30 ºC inställt börvärde, högsta fläkthastigheten, samt notering om såväl insugsluften (dvs innetempen i rummet) som rådande utetemperatur. Sen skall man dessutom lämpligast mäta utblåstemperaturen ca 15-20 minuter efter en avfrostning också så att pumpen är helt avfrostad och fräsch.
Har du pumpen inställd på +24 ºC och du samtidigt har en innetemp på +24 ºC i rummet som innerdelen sitter i så kan du med all säkerhet förvänta dig att en Toshibapump bara går för knappt halvfart kan jag säga dig. ;) Har du någon elmätare till pumpen så att du kan kolla pumpens effektförbrukning närhelst du så önskar eller är den fast installerad?? :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 14 februari 2011, 16:15:51 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #112 skrivet: 14 februari 2011, 16:33:22 »
Hej Raffen.
Som sagt jag är ganska ny när det gäller luftpumpar. Bara att betala o se glad ut o hoppas det fungerar "eller ngt sånt"
Vad jag menar med fullgas är att fläkten är manuellt inställd på fullt ös. Tyvärr ser jag inte vad pumpen drar. Men det verkar intressant, måste jag kolla upp. Är det en elmätare till bara pumpen då eller???
Men som du skriver så stallde jag pumpen på +30 fullt ös på fläkten, och är nu -10ute rumstemp, är nu nere på 21 ºC jag mäter inte utblåset nu verkar som om den kommer avfrosta snart då värmeflödet avtagit, i väntan på det så återkommer jag resultat..! *vinkar*

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #113 skrivet: 14 februari 2011, 17:30:05 »
Då ska vi se.... ute -10 rumstemp 23,5 ºC pumpen är inställd på +30 o maxflöde på fläkten. Kommer +47,5 ºC ur utblåset.
Borde inte pumpen gå på max nu??? Enligt Zyber borde den väl lev. +55-60 ºC nu???

Fortfarande bara en pump som går.
« Senast ändrad: 14 februari 2011, 17:32:20 av fujix »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #114 skrivet: 14 februari 2011, 17:32:00 »
Hur mycket den SKA leverera är nog zyber bäst att svara på som kan jämföra. Men en sak jag tänker på är hur pass stor skillnad blir det om du drar igång pumpen där nere. och hur pass fort sker förändringen. För att få en uppfattning om hur pass mycket pump 2 försämrar pump 1s leveranskapacitet. bara nyfiken :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #115 skrivet: 14 februari 2011, 17:40:23 »
satte på pumpen i källaren och omedelbar försämring. Visar nu 36 ºC på primär pumpen. Väntar en stund så den får avfrosta igen så ska jag mäta upp båda pumpar.. ^-^
Kör med samma inställningar
« Senast ändrad: 14 februari 2011, 17:42:14 av fujix »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #116 skrivet: 14 februari 2011, 18:21:05 »
Hej Fujix!  Ja David har helt rätt i att Zyber är klart bättre skickad till att svara på detta, men det är nog bra om du kör med båda innerdelarna att du också gör separata mätningar av utblåstempen inkl vidhängande parametrar på båda innerdelarna. Jag vet dessutom inte alls hur t.ex en multisplitpump prioriterar värmetillförseln mellan pumpinnerdelarna under drift, men kan tänka mig att är behovet av uppvärmning större vid den ena innerdelen ifh till den andra så kan det säkert ev vara så att kapaciteten inkl utblåsluften då omfördelas lite mellan de här båda innerdelarna till den som har störst uppvärmningsbehov för tillfället. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #117 skrivet: 14 februari 2011, 18:28:02 »
Ok samma förutsättningar som förut. Fast båda pumpar igång
Ute -10
Rumstemp. 23 ºC vid pump RAS13 utblås 33 ºC
Rumstemp. 12 ºC vid pump RAS 10 utblås 34 ºC (källare)

Samma inställningar på de båda. +30 och maxflöde på fläkten...

Själv tycker jag det är VÄLDIGT klena resultat.
Blir till att sitta i luren imorgon då de lova väldigt skön o varmt inomhusklimat. fiR:

Det ska väl va ngt vakuum i pumparna/slangar??? Har de misslyckats med det tro?

Utloggad fujix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #118 skrivet: 14 februari 2011, 18:36:51 »
Hej Raffen.
Har jag båda pumpar igång så får vi sitta här med vinteroveraller på.  studs
Då det kommer betydligt mer värme när bara en går. Så jag får stänga ner källarn tills de kommer ut och kollar om de kan få fart på det a:gl

För som sagt -10 ºC ska en pump klara av tycker jag. Då de sa att den ger bra med värme ända ner till -30 --/

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #119 skrivet: 14 februari 2011, 18:41:43 »
Hej fujix !

Det låter inte som att allt är som det ska
helt klart för klena siffror.
vad mäter du med för mätare , hur varm upplever du ut blås tempen,
när jag använder båda innerdelarna så sjunker tempen endas ett par grader
i regel
jag ska göra en ny mätning om en stund .

Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!