0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo fast.... om man vänder på det och ser det som att huset för det mesta klarar sig på ena maskinen. Så fungerar det bättre med en RAS 13 mot en RAS 18 utedel med färre defrost osv. Åsso blire billigarE? Fast mer begränsat i vart man kan installera. Ok du kan få avgöra detta här och nu... om jag har 2 singel .. då kan jag sätta den på övervåningen på motsatta långsidan. Där har vi dock en uteplats. Föredelen är att placeringen blir perfekt men jag är rädd för att det stör på uteplatsen. Man kan ju trots allt vilja köra övervåningsllvpn på kyla. Kommer det låta för mycket? Uteplatsen upptar 2/3 av huslängden och resterande 1/3 är helt fri men den kommer ju ändå stå bara ett par meter från uteplatsen.
2 Singel maskiner ger säkert bättre cop mmmen ras m18 multi ger mera värme än 2 ras 13.ja jag vet vad ni tänker ny (omöjligt 6,9 + 6,9 är 13,8)ja jag ser siffror jag också men termometern ljuger inte.Mvh Zyber
nu är jag bortkollrad igen i modellbetäckningar och sådant.. menar dogge att RAS M18 ute med en 10 och 13 innerdel skiljer så mycket mot 1st ras 13 inne/ute och en ras10 inne/ute?
Nej du Dogge här görs inget halvdant allt på en gång helt enkelt ! eller vi får väl se. Men det är sant som du säger. Den delen av säsong som man behöver värme är man inte på uteplatsen och på sommaren är tanken bara att köra kyla när det verkligen behövs. Till skillnad från tidigare ägare har jag tänkt att klicka på knappen som det står värmeväxling OFF på FTX när det är varmt inne och det lär ju också hjälpa. Sen gissar jag att jag kan lägga utedelen på kortsidan även om pumpen skall vara på mitten av långsidan. Så:2 x single i stället för multi (check) Toshiba (check) RAS 13 nedervåning (check)Ras 10 eller 13 övervåning (oklart)
Ja doggydoggen dina siffer beräkningar stämmer helt perfekt men vad jag menar är att verkligheten är annorlunda.kw hit kw dit.Jag är intresserad av hur mycket luft jag får ut från innerdelarna och hur varm luften är.Din pump ger ca 40 ºC i utblåstemp vid -20 ºC i utetempmin grannes ligger ungefär på samma siffror.jag får ut 7-10 ºC varmare på varje innerdel vid samma utetemp.En annan granne har en mitsubishi monsterpump MXZ-3A54VA på drygt 9kw.Den ger 26-27 grader vid samma utetemp.Ja man blir ju bara förvirrad.Mvh Zyber
Det vore ju intressant om någon som förstår helheten kan räkna på det. För utöver det zyber nämner så var det väl även en fördel i stolek på pumpen som påverkade avfrostningsinterval och därmed ett bättre COP över tid? 4-5kw låter ju sjukt lite? räcker det för 183m2 boa 21 grader och 49 bia 10 grader? vid -20. byggår 76 med punkterade 3glas isoler. Bygger det på att man stänger ner all ventilation och hänger täcken för alla fönster då eller? --/Jag måste ha pulver som satan! 9-12kw. lättJag ser framför mig att aldrig igen behöva kratta tomten. Sätter bara på lite värme så ligger alla löv i en hög framför pumpen. eller cyklar jag som vanligt på en grymt smal lina höögt ovan mark?