Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ras M18 multisplit  (läst 66432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #45 skrivet: 24 januari 2011, 23:11:25 »
Hej migove !

Kul att du är nöjd !
kan man vara annat med tanke på hur mycket värme denna pump ger
ifrån sig.
Hur länge har du haft din multi18 ?
När det gäller värme förflyttning så vet jag att det behövs större fläkt och mera luft
än vad man tror.
Nu vet jag att bland annat Raffen här på forumet kan en hel del om det.
Han brukar vara hjälpsam.
Jag har min maskin vägghängd men upplever inte speciellt mycket ljud från den,
ända gångerna jag hör den är när det blir kallare än 20 minus.
Prova dom där extra mjuka vibrationsdämpare
som finns i webbshopen.
dom kan nog hjälpa en del.

Mvh Zyber
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad T22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #46 skrivet: 25 januari 2011, 00:55:17 »
Hej Zyber !

Mitt första inlägg här på forumet !
Har tittat runt rätt länge här på forumet och blir mer o mer nyfiken på
multisplit .
Mest pga att planlösningen (60+60 med jättetrång trappöppning ) kräver 2 innedelar !
Lågt i tak 2.10, gammalt hus ganska välisolerat !
Kan en multi 18 bli för stor ,så att det inte lönar sig eller är det bara bra att
överdimensionera ?
Klarar din multisplit att ensam hålla värmen vid 20- ?
Skickar ett leende ,vet inte hur man får dit de där uttrycksikonerna !
Mitsubishi FD 35 vabh installerades en solig dag i maj 2012 . Stockhus byggt början av 1900 talet . 18000 kWh med oljefyllda elelement innan inköp av pump.120 kvm i två plan ,2.10 takhöjd . Gammla tvåglasfönster

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #47 skrivet: 25 januari 2011, 14:51:53 »
intressant

nu ska vi se här. Är den här multisplit-utedelen något som kan användas med den hära innedelen?:

"Toshiba RAS-13PAVP-ND Nordic bra kräm även i kallt väder och låg dellast"

eller är jag ute och cyklar?

Givet att jag är ute efter en liten LVP också - så vill jag inte ha för många pump-utedelar och jag är ganska säker på att jag behöver 2st innedelar. 183m2 fördelat på 1 1/2 plan samt ett vidbyggt garage/föråd på 49m2. Så en multisplit vore bra för mig. Slipper jag tapetsera huset med pumpar utvändigt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #48 skrivet: 25 januari 2011, 15:49:46 »
Hej Davidrinnan!  Nej Toshiba RAS-13PAVP-ND är alltså Toshibas polar2-pump av splitmodell med 1 st utedel och 1 st innerdel eller som V-utveckling kallar det "singel". Skall du ha en multisplitpump (med en utedel och flera innerdelar) så får du kolla lite på dessa isf, finns t.ex RASM18, RAS3M26 och RAS4M27, specarna finns här: http://www.ventilationsutveckling.se/ProduktbladVP.htm  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #49 skrivet: 25 januari 2011, 17:49:27 »
Jo ok Raffen, jag förstår! Men... de fördelar som påpekas gällande RAS13 PAVP-ND (vad är detta för galet namn??). Gäller dessa även för de innerdelar som går att köra med RASM18 osv osv?

Jag tänker närmast på möjligheten att puttra på låg effekt utan start/stop osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #50 skrivet: 25 januari 2011, 18:39:35 »
Hej David!  Njae inte riktigt så lågt i värme går inte RASM18-pumpen förstås, men ändå bra nog får man väl säga om en så pass kraftfull pump ändå. RAS-13PAVP-ND där f.ö namnet PAVP står för polar2-serien ifh till SKVP som står för polar1-serien. RAS-13PAVP-ND kan gå ned som lägst till ca 300 watts värmeavgivning medans RASM18-pumpen kan gå ned till som lägst ca 700 watts värmeavgivning. :)
http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar2.pdf
http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumparMultisplit/Toshiba-VP-M18.pdf

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #51 skrivet: 25 januari 2011, 19:44:16 »
Ok Raffen. Givet att det rör sig om 2 innerdelar så handlar det alltså om 350w per styck då - jämfört med om jag köpt 2st RAS-13PAVD-ND.

Inte allt för förkrossande siffror i så fall.

Hur står sig 300w i jämförelse med konkurrenter som i övrigt erbjuder en likvärdig effekt och funktion?

mvh
david
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #52 skrivet: 25 januari 2011, 20:05:44 »
Hej David!  Ja när det gäller nämnda lägsta avgivna värmeeffekt på ca 300 watt som polar2-pumparna klarar av så finns det givetvis inga konkurrenter överhuvudtaget som kommer i närheten. Det finns ett fåtal andra pumpmodeller och fabrikat som kommer ned till ca 500-600 watt (bl.a några Fujitsumodeller, några Panasonicmodeller samt Toshibas polar1-pumpar), men de flesta ligger väl omkring ca 900 watt ungefär och det finns även pumpar/fabrikat som ligger uppåt ca 1500-1700 watt i lägsta värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #53 skrivet: 25 januari 2011, 20:21:14 »
Låter mycket lovande!

Jag kollade i huvudsäkringsskåpet och där satt det 25A har jag för mig. Då borde jag väl kunna köra dom har roliga grejerna utan problem :)

Nu ska jag sätta mig in lite mer i data och teknik i dom här polar-2 meckapärerna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #54 skrivet: 25 januari 2011, 21:04:55 »
Ja 25A-säkringar är väl nästan onödigt häftigt tycker jag. :-\ Personligen så har jag alltid kört på 16A även när jag hade min direktverkande elvärme igång i huset
och det har alltid räckt till. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #55 skrivet: 25 januari 2011, 22:02:01 »
I huset är det i dag el-takvärme  >:D på nedre plan.. det kanske är anledningen? :)
I säkringsskåpet inomhus finns det en panel med typ 16st säkringar som bara är till för takvärmen.
Menar ni att jag kanske kan säkra ner om jag för evigt slutar upp med takvärmen? :)

När vi pratar om RAS M18 multisplit. Är inomhusenheten RAS-M13PKVP-ND i övrigt samma som RAS-13PKVP-ND. Skiljer det på något annat sätt än att det är ett M före siffran 13 och att den därmed går att köra i ett multisystem?

Enligt energideklarationen går det åt 26000kw för uppvärmning varav ca 4000 (uppskattat av en energideklarant) är FTX och VV (2 vuxna).
Total förbrukning 2 vuxna 32000kwh. (stockholm)

Tror ni jag klarar mig med en ras m18 multi utomhus och inomhus 1st ras13 polar 2 och 1st ras 10 polar 2. Givet att jag ligger på ca 80% i återvinning. Eller måste jag köpa starkare doningar? 

Deklaranten verkar ha vart på lyset. Är några mindre fel i deklarationen samt att han uppger 6900 i total minskad förbrukning vid installation av 2st LLVP.... Jag hade räknat med nästan detta med bara 1 llvp?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #56 skrivet: 26 januari 2011, 17:50:24 »
Hej David Rinnan  !

Innerdelarna är likadana som på singel maskinerna så
har jag fått förklarat i alla fall.
Sedan är skillnaden mellan Ras M18 polar 1 och polar 2
inte så stora på Ras M18 då utedelen är lika.
Det är alltså bara innerdelarna som skiljer.
Polar 1 innerdel blåser lite hårdare medan polar 2 blåser svagare men får
ut mer luft.
Enligt ventilationsutveckling rekomenderade dom mig att välja
polar 1 innerdel för att få iväg värmen bättre.
vet inte om det i praktiken skiljer så mycket mellan dom
men jag är nöjd jag valde polar 1 innerdel då jag tyckte den såg snyggare ut och smidigare.
Det är rätt stor skillnad på dom i storlek då locket är öppet på polar 2.

Hur som helst så tror jag du blir mycket nöjd vilken du än väljer.

Mvh Zyber
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #57 skrivet: 26 januari 2011, 19:00:47 »
Hej Zyber!

När du säger locket menar du någon typ av lock på ovansidan som ev. försvårar att sätta enheten ovan ytterdörren?

Det jag tycker mig kunna utläsa från denna tråd är att om man nu behöver 2st enheter eller av någon anledning vill ha 2 enheter (exempelvis övervåning) så är det helt ok att köra på multi. Dock finns det som påpekas en del fördelar med 2 single.

-Defrost sker vid olika tidpunkter i stället för allt på en gång.
-Utvecklingen går framåt och man kan då byta ut en av enheterna i takt med att tekniken och plånboken utvecklas
-I vissa märken/kombinationer blir det bättre lägsta värmeeffekt med 2 single
-Man kan ta investeringen över tid (en pump i taget) även om det blir dyrare
-Möjligheten att välja olika märken med olika egenskaper utifrån olika-delar-av-huset-behov
-backup. En pajjar den andra är hel (givet att utedelen pajjar alltså)

Nackdelar med single är:
Dyrare i inköp
Fulare utomhus
Stör mer utomhus (ljud)



Om man har ett hus som egentligen typ klarar sig ganska hyfsat med bara en enhet så är det en ganska lite extra-investering att köpa en multi. Fördelen är att den innedel som primärt används då blir lite effektivare (mindre defrost osv om jag förstod det korrekt) samt att man ju även får möjligheten till en AC på sommaren exempelvis på ett övre plan.

Så för att den fördelen skall kunna åberopas krävs att man egentligen bara behövde en llvp men fick en del fördelar av att i stället köpa 2.

Är jag rätt ute här?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #58 skrivet: 26 januari 2011, 20:55:37 »
Ja David Rinnan !

Du är rätt ute.
fast jag skulle nog vilja påstå att denna pump ger minst lika mycket
värme vid kallt väder som 2 separata pumpar så länge du inte tar 2
monsterpumpar förstås.

den ger 50-52 ºC på ut blåset vid -22 ute på full fläkt
och men båda innerdelarn på så sjunker det bara några få ºC
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #59 skrivet: 27 januari 2011, 18:39:18 »
David..
Om jag får säga min mening så köp hellre 2 singel

När det gäller exempelvis ljudet på ytterdelen så låter 1 RAS-18 säkerligen dubbelt så högt som 2 RAS 13,Varför?
ja för det första så låter RAS18 mer än RAS13 sen så när 2 pumpar hjälps åt så går dom på dellast rätt långt ner i temp
En RAS 13 på dellast låter väldigt lite..=)

Nästa fördel är att din cop lär bli betydligt bättre med 2 RAS13 VS 1 RAS18 därför att pumparna ökar cop drastiskt vid dellast.
Sen så har du en betydligt bättre värmegaranti,dvs går 1 pump sönder så har du fortfarande 1 som jobbar på.

RAS18 är säkerligen en fin maskin,men den får nog svårt att tävla mot 2 RAS13

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!