0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.Mvh Andreas
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?/Andreas
Bra jobbat Dogge med motorn.Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.Vidare..Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn./Schevy
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...//Mackan