0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Labold. tack för svaren.När ja kollar på din bild så ser COP nästan lite för bra ut, men andra +3 in på en 9kw pump så har ju 4.4 COP, låter ju för bra eller läser jag den fel? Och sen när man har många minus in så blir ändå COP väldigt bra.Borde inte en luft VP har kanon bra under sommaren då man har 10-20 + grader, eller hur är verkningsgraden på en Luft vatten?
Faan vad nice det hade varit om man kunde kombinera en utomhusenhet till bergvärmen så inomhus delen kan ta värmen från berget eller luften alt båda.
Citat från: ola.veinge skrivet 04 januari 2011, 07:13:26Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Du menar då elpatronen, är den inkopplad hela tiden? Det låter som klen dimensionering, men något kan förstås vara fel.När elpatronen överhuvudtaget är aktuell att kopplas in, ska kompressorn gå konstant. Gör din det?Skriv lite om ditt system i övrigt. Raddar, golvvärme, arbets/volymtank, elförbrukning innan vp-installation. Kolla också vb-temperaturerna under drift.
Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0.
Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 12:11:25Citat från: ola.veinge skrivet 04 januari 2011, 07:13:26Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Du menar då elpatronen, är den inkopplad hela tiden? Det låter som klen dimensionering, men något kan förstås vara fel.När elpatronen överhuvudtaget är aktuell att kopplas in, ska kompressorn gå konstant. Gör din det?Skriv lite om ditt system i övrigt. Raddar, golvvärme, arbets/volymtank, elförbrukning innan vp-installation. Kolla också vb-temperaturerna under drift.Jag bor i ett gammalt tämligen dåligt isolerat sekelskifteshus i södra Halland. Bergvärmeanläggningen installerades för ca 2 år sedan och är en Nibe Fighter 1125-8 med 150 m (180) borrhål. All installation är mycket snyggt gjord av en lokal firma.När VP stått still i ca 10 min visar givarna på Kb-f 1, Kb-r 3.
Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar.
Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?
Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 11:11:14Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar. Jo, givetvis reglerar datorn det, men det jag undrar är hur det framförallt märks att pumpen får jobba mot ett högre kb. När den går, kommer den att ge mer värme eller dra mindre ström eller båda?
Din vp kommer att dra lite mer ström vid högre kb-temp men avger samtidigt en mycket högre uteffekt, studera bifogat diagram.En bekant har ett artesisk borrhål och har dragit en avledningsslang till dagavloppet - han har aldrig haft under 5 ºC kb-in och man är inte alls avundsjuk.
Testade att öka KB-pumpen från läge 2 till 3, bara för att se vad som hände med deltat.Det blev, in +6,5 och ut +2,1, skillnaden är alltså 4,4 grader. Läste av detta i slutet på cykeln, gradminuterna är ställda på -180.När jag kör i läge 2 så är skillnaden 3,8 grader. Tappar som sagt mitt hål på övertrycket av vattnet som flödar, kan det förklara deltat? borde bli minde delta med högre hastighet, eller har jag tänkt helt fel?