0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: digitalrobert skrivet 08 januari 2011, 22:24:56Din vp kommer att dra lite mer ström vid högre kb-temp men avger samtidigt en mycket högre uteffekt, studera bifogat diagram.En bekant har ett artesisk borrhål och har dragit en avledningsslang till dagavloppet - han har aldrig haft under 5 ºC kb-in och man är inte alls avundsjuk. Intressant, lite konstigt, förstår inte riktigt varför den drar mer. Dock viktigt att påpeka att det är den momentana strömförbrukningen som ökar något, och att värmeeffekten procentuellt ökar mer. Som sagt, COP blir bättre, husets totala värmebehov kommer kunna produceras med mindre total strömförbrukning.
Din vp kommer att dra lite mer ström vid högre kb-temp men avger samtidigt en mycket högre uteffekt, studera bifogat diagram.En bekant har ett artesisk borrhål och har dragit en avledningsslang till dagavloppet - han har aldrig haft under 5 ºC kb-in och man är inte alls avundsjuk.
...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....
Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp.
Citat från: digitalrobert skrivet 09 januari 2011, 22:06:17Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp. om man ökar kondenseringstempen till 50° vad blir skillnaden då?
Jag har en 7Kw NIBE till ett hål på ca 120m aktivt, och jag har nu KB ut på -7 och KB in på -3,5, funderar på att borra ett hål till för att få upp KB in en del.. Det vore intressant att höra vad ni har för temp?Typ..7Kw pump120m aktivtut -7in -3,5Jämtland
Citat från: digitalrobert skrivet 09 januari 2011, 22:06:17Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp. Hmmm, ja visar inte våra siffror det då? Det skiljer kanske inte mycket men skillnanden kanske ökar med ytterligare lägre förångningstemperatur som t.ex.-10 ºC, inte vet jag... Men dit kommer man säkert aldrig i en fungerande anläggning.
Citat från: STJO skrivet 07 januari 2011, 19:50:00Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 11:11:14Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar. Jo, givetvis reglerar datorn det, men det jag undrar är hur det framförallt märks att pumpen får jobba mot ett högre kb. När den går, kommer den att ge mer värme eller dra mindre ström eller båda?Jag vet inte vilken av dessa som dominerar, men undrar varför det är intressant? COP ökar vid högre KBin, det är väl det som spelar roll för en VP-ägare?
Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 11:11:14Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar. Jo, givetvis reglerar datorn det, men det jag undrar är hur det framförallt märks att pumpen får jobba mot ett högre kb. När den går, kommer den att ge mer värme eller dra mindre ström eller båda?
Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar.
Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?
Har sänkt hastighet på kb pump till läge 2 men det hjälpte inte,,törs jag sänka till läge 1,,orkar den driva runt vätskan nog bra ändå.
Har en diff på 2.5 ,läge 1 på kb-pumpen