0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stäng av tillskottet och se fall den värmer något överhuvudtaget på kompressor driften Låter som om den går som ren elpanna
Tänkte på eran stuga ni kopplat in. Den kan dra hiskliga mängder. Jag kör en 10kvm friggebod på elvärme själv, skall den hålla 20 ºC så går elementet på 1kw oavbrutet för att hålla den tempen inne vid -15 ºC, och sedan tar kulverten en massa energi. Den suger i sig 1/3 vad vårat hus tar som har 180m2 uppvärm ytaSen misstänker jag att ni har bra mycket kallare i Piteå än vad vi har i västsverigeVad har ni för isolering i den lilla stugan samt hur välisolerad är kulvertenSkulle inte förvåna mig om den lilla stugan kräver 3kw oavbruttet och då innebär de att första steget på elpatronen går oavbrutet
Skulle vi kunna få värden på de temperaturer som går att avläsa? Helst värden på värmebärare in och ut när enbart kompressor går och när kompressor plus tillsats (med uppgift om vilket steg) går. Utifrån de värden bör det gå att avgöra om något är fel på pumpen.
Det verkar lite konstigt att gäststugan skulle vara problemet om den kopplas in en månad efter det att förbrukningen ökade markant.
Skulle vi kunna få värden på de temperaturer som går att avläsa? Helst värden på värmebärare in och ut när enbart kompressor går och när kompressor plus tillsats (med uppgift om vilket steg) går. Utifrån de värden bör det gå att avgöra om något är fel på pumpen.Kanske trådskaparen kan skriva mer exakt om hur arbetet gick till? Det kan ju också vara en kombination av grejer, kanske hände det något med vp som fick den utbytta pumpen att rasa? Hursomhelst, flera förändringar på värmesystemet i stort sett samtidigt, här behöver nystas!
Men misströsta inte för mycket nu. Första steget är att kontrollera att din vp och ditt radiatorsystem är väl fungerande och ger så mycket värme som de bara kan. Kolla temperaturerna och radiatorerna och återkom så kör vi vidare.
Citat från: Labold skrivet 28 december 2010, 12:41:48Men misströsta inte för mycket nu. Första steget är att kontrollera att din vp och ditt radiatorsystem är väl fungerande och ger så mycket värme som de bara kan. Kolla temperaturerna och radiatorerna och återkom så kör vi vidare.Ja klart det känns riktigt illa. Jag återkommer med mer info senare under dagen, tack så länge