0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har läst hela tråden och funderar seriöst på hur ni som fått maskiner installerade i -10 har fått era rör vacumsugna? När jag tog kylcert så står det klart och tydligt att vacum ska sugas till 1 torr = 2,66 mbar , detta gäller dock vid + 20 och sen står det att vacumsugning ALDRIG ska utföras om det är under + 10. Så om det är runt nollan och 3 meter rör så kan man ta värmepickan men om det är långa rör och en massa minusgrader??? Jag har aldrig blåst nitrogen i rören, men därimot alltid sugit till 0,3 mbar och ingen av dom maskinerna jag har satt (ca 100 st) har haft någon haveri Sen tycker jag det är märkligt att polarpumpen hoppas på, jag har rekomendera många privatkunder att handla hos dom så installerar jag (inte via dom) men om man fått en maskin dåligt installerad så är det ju installatörer som har ansvaret, inte återförsäljaren.
Jag har läst hela tråden och funderar seriöst på hur ni som fått maskiner installerade i -10 har fått era rör vacumsugna? När jag tog kylcert så står det klart och tydligt att vacum ska sugas till 1 torr = 2,66 mbar , detta gäller dock vid + 20 och sen står det att vacumsugning ALDRIG ska utföras om det är under + 10. Så om det är runt nollan och 3 meter rör så kan man ta värmepickan men om det är långa rör och en massa minusgrader???
Citat från: andersktm skrivet 24 februari 2011, 23:29:55Jag har läst hela tråden och funderar seriöst på hur ni som fått maskiner installerade i -10 har fått era rör vacumsugna? När jag tog kylcert så står det klart och tydligt att vacum ska sugas till 1 torr = 2,66 mbar , detta gäller dock vid + 20 och sen står det att vacumsugning ALDRIG ska utföras om det är under + 10. Så om det är runt nollan och 3 meter rör så kan man ta värmepickan men om det är långa rör och en massa minusgrader??? Jag har aldrig blåst nitrogen i rören, men därimot alltid sugit till 0,3 mbar och ingen av dom maskinerna jag har satt (ca 100 st) har haft någon haveri Sen tycker jag det är märkligt att polarpumpen hoppas på, jag har rekomendera många privatkunder att handla hos dom så installerar jag (inte via dom) men om man fått en maskin dåligt installerad så är det ju installatörer som har ansvaret, inte återförsäljaren.Det ÄR installationsfirman som tagit sitt ansvar och gjort om och bekostat installationen.Varför Polarpumpen nämns är därför att: I köpet ingick installation, och reklamationen ska således skickas till Polarpumpen som har yttersta ansvar för paketet och nöjda kunder.Om det är som du lärt dej "ALDRIG..... under + 10 ºC" så kan ju hela installationsbranchen ta semester från typ Okt till April vad gäller LLpumpar iaf. // Pelle-A
Äntligen någon som belyst just Norm /"Svensk kylnorm"/InstallationsNorm, som denna tråd ursprungligen är tänkt för att luska i.Och...... vem följer denna norm???Och vad sysslar Du Andersktm med höst, vinter och vår då utetemp brukar ligga under + 10 ºC?Inte installerar du väl värmepumpar?// Pelle-A