0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
då jag luftar ett par ggr per dag utan att upptäcka någon luft.
Kika gärna på excel-snurran jag bifogade i förrförra inlägget.
Vidare misstänker jag att undertrycket i huset drar in damm vi det spånfyllda bjälklaget, för vi har fått lite rethosta... Utvärdering sker. Tilluftsventilerna är givetvis så öppna det går för att lindra undertrycket.
Med det höga ventilationsflöde jag har idag är det svalare och dragigt på övre plan
Kanske självklart men du luftar väl tanken också (enligt instruktion) och inte bara radiatorerna?
Snygg excell uppställning
Har bara ett par funderingarÅnghalt ute 2.61g/m³ (ungefär samma som 2,61g/kg luft) -7°C och RF på 92%vid -7° och 100% RF har man ganska exakt 2g vatten/kg luftVid -7°C och RF92% borde du ha ca 1,8g vatten/kg luftFast dessa siffror är väl egentligen inte intressanta för uträkningen eftersom det vad vi suger ut ur huset som är det viktiga
Men då kommer nästa funderingÅnghalt inne 4,61g/m³ innomhustemperatur 20°C och ~30%RFVerkar inte stämma i mina ögonVid 20°C och RF 30% så har man en ånghalt på ca 2g vatten/kg luftOch om vi tittar i Molliers IX diagram på vad 4,61g/kg ger i ånghalt vid 20°C så skulle du ha ett RF runt 80%
Jag tror inte att du skall ta RF ute och addera ett fukttillskott till detta utan koncentrera dig på vad du har för RF inne eftersom det är det som du matar pumpen med.Så med hälften av det RF du tror att du har i frånluften kommer kondenserad mängd vatten att sjunka till ca 350g/h vilket endast kommer att ge en fuktutfällnings effekt på 0,2kW
Jag tror att det är det låga RF på 30% som görr att ni hostar inte damm från isoleringenDessutom skulle du se det eftersom det borde ligga ett dammlager i hela huset.Ni drar in massor med kall torr luft som sedan värms upp med minskad RF som följd.Jag skulle försöka få upp RF inne genom att tex vattna blommora (gärna på fat) spola mer med vatten i kök, låta tvätt torka inne istället för att använda torktumlare/torkskåp osv.
Möjligen är inte FLVP lämplig i ett hus med stora transmissionsförluster i förhållande till luftvolymen.