Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Obstinat ce50L  (läst 19345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Obstinat ce50L
« skrivet: 26 december 2010, 01:55:01 »
Hej..

Har sedan en vecka en CE50L. Injustering pågår i lugnt tempo med hjälp av det ypperliga programmet CZ-logger.

Idag har jag noterat ett underligt fenomen. På displayen på pumpen visad framlednings respektive returtemp till 48,79 resp 49,11. Detta när värmen går ut till radiatorerna.
I CZlogger anges mer troliga 50 resp 54 grader.
Vad sjutton kan detta bero på? Har den låst sig på något vis?

Är omstart av pumpen åtgärd nummer 1?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Obstinat ce50L
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 05:04:33 »
Om detta sker direkt efter att pumpen har ändrat ifrån att tillverka varmvatten till at gå över till golv/ radiator värme så får du en förhöjd temperatur initialt men går ner till normala värden efter någon minut.
Kan bero lite på hur nära tempgivarna sitter växelventilen.

Detta sker hemma hos mig när jag har loggern på, vilket iofs var ett tag sedan.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1869
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 09:16:07 »
Det märks tydligt när växelventilen slår om, håller man handen på elementen känner man en "het puls" ett kort tag innan temperaturen gått ner till normala nivåer. Att det skiljer mellan display och CZ logger kan också bero på att CZ logger bara får data en gång i minuten medan displayen förmodligen har momentan visning. Kan även finnas avrundningsfunktioner med i bilden som vi inte känner till tex i datat som ramlar ut från seriesnittet elller/och i CZ logger.

Oavsett så borde framledning vara högre än retur tycker jag, du kanske bara har kastat om ordföljden ;)

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #3 skrivet: 26 december 2010, 23:07:32 »
Tack för era svar.
Det beskrivna förhållandet höll i sig i mer än ett dygn.
Som ni uppmärksammade hade jag vänt på fram- och returtemp.
Nu är allt i sin ordnig igen av någon anledning.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 09:29:09 »
Injusteringen fortgår och jag vet inte riktigt vilken väg jag skall gå.
Under ett par dygn har jag kört fläktläge 1 =36% = 145m3/h
Huset är på 120m2 helt uppvärmd area med volymen 288m3
Utöver detta finns en källare som idag håller ca 13 grader. Dess volym är 128m3
I källaren finns det 2 frånluftsdon och i resten av huset ytterligare 4.
Med dessa förutsättningar håller frånluften ca 15 grader vilket inte torde vara gynnsamt för den stackars pumpen.
I källaren finns egentligen inget som helst ventilationsbehov, då det är vråltorrt på vintern och på sommaren kommer jag att vilja köra avfuktning där istället.
Skulle jag ta bort ventilationen i källaren blir dock den ventilerade totalvolymen väldigt liten. Det är främst därför jag valt att ha frånluft i källaren också, dvs för att få ett rimligt ventilationsflöde.

När luftflödet börjar närma sig 200m3/h vid dagens konfiguration (dvs fläktläge 2) blir det svinkallt i huset, främst på övre plan där luftläckaget in i träbjälklaget är påtagligt (tegelhus från 1944).

Nu är jag jäkligt vilsen hur jag skall göra.
Fram tills idag har jag kört jag fläkten på 36% och kompressorn på 65Hz
Då och då löser hetgaslarmet ut. Förmodar att detta beror på den snåla ventilationen.
I morse gick jag upp till 40% på fläkten. Får se hur utfallet blir. Jag skulle bra gärna vilja öka effektiviteten, då mina loggningar visar att husets totala elförbrukning ökat med ca 30kWh/dygn i jämförelse med den gamla elpannan från 75 som helt saknade reglering och den lösa VVBn på 200 liter.


Alla goda förslag mottages med stor tacksamhet.

/David

Uppehållet beror på hetgaslarm. Temperaturen mäts med extern givare i övre hall.


Uppehållet beror på hetgaslarm


Uppehållet beror på hetgaslarm


Uppehållet beror på hetgaslarm


Installationen skedde den 20:e, där dippen är. I början var flödet allt för högt.


« Senast ändrad: 27 december 2010, 10:23:28 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1869
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 11:50:54 »
Några tankar och lite jämförelser med min egen CE50:a och dess inställningar:

- jag tycker ditt eltillskott går in alldeles för ofta, därför får du den höga förbrukningen som jag tycker verka väldigt hög med tanke på storleken på ditt hus (hur värmer du källaren?)

- det är klart att om du tar mycket 13 gradig luft från källaren så finns mindre energi att utvinna. Om du inte kan stänga frånluftdonen där helt så försök att ha dom minimalt öppna och öppna dom andra i dom varmare rummen desto mera (du riskerar dock att få göra en ny injustering/inmätning efter alla tester). Jag tror detta är den stora boven i dramat. Med 4 frånluftdon i bostadsdelen och 2 i källaren men endast 15 grader på frånluften tycker jag tyder på att den mesta frånluften kommer från källaren

- varför köra på 65 Hz? Jag kör på standardvärdet 75Hz (standardvärde för värmen)

- varför bara 50 grader på varmvattnet? (då går väl eltillskottet in tidigare om ungarna duschar länge == varmvattnet räcker inte lika länge) Jag har ställt in 60 grader och lågprioritet och det fungerar fantastiskt bra

- sätt fläkt läge 1-3 beroende på utetemperatur (1 vinter, 2 vår/höst, 3 sommar)

- sätt nattsänkning 1 grad så går kompressorn längre innan eltillskottet går in

- du kan också prova (vilket jag gjort) att koppla bort elpatron 1 (& eventuellt 2). Då tvingar du kompressorn att köra längre innan eltillskott faktiskt kopplas in. På displayen ser det alltid ut som om elpatron 1 (& 2) också är inkopplade men det är bara vad den tror

mvh

Mitt eltillskott senaste 48 timmarna (obs elpatron 1 blockerad så det är bara när staplarna är större än 3 som 3 resp 6 kW kopplas in)
« Senast ändrad: 27 december 2010, 12:09:28 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #6 skrivet: 27 december 2010, 12:33:43 »
Jag är klart avundsjuk på ditt eltillskott.
Jag började med att ha en patron avstängd. Då ( i kombination med ett alldeles för stort ventilationsflöde orkade den inte hålla en rimlig inomhustemperatur.
Ha i bakhuvudet att ytterväggarna helt saknar isolering (enbart tegel) och att taket är isolerat med 1o cm mineralull... Till detta hör att takkonstruktionen är dåligt lufttät så att kalluft drar in i mellanbjälklaget. Jag åtgärdar detta rum för rum, men sådant är läget just nu.

I vinter saknar källaren helt uppvärmning. Värmetillskottet kommer genom bjälklaget och räcker till att hålla de nämnda 13 graderna.
Näar jag renoverat boendedelan av källaren kommer där att finnas en radiator alternativt fläktkonvektor.

Om jag i dagsläget stryper ventilationen i källaren med bibehållet totalflöde kommer jag att frysa föterna av mig i resten av huset. Flödet blir för stort. Om jag då istället minskar flödet ytterligare blir det alldeles för lite luft för VPn att arbeta med, alternativt måste jag köra den på en mycket låg frekvens. Det är det klena flödet med relativt kall luft söm gör att jag redan idag tvingas sänka frekvensen för att inte hetgaslarmet skall slå ut pumpen.

Att sänka värmen på vattnet är en del i experimentet. Iom att acctanken är på 500l räcker vattnet mer än väl.

Med nuvarande ventilationsjustering, fläktläge 1 (36%) 144m3/h = 0,35 oms/h kan man enligt CZ manual ha knappt ca 68hz på Kompressorn. 75hz kan jag ha först vid 160 oms vilket i mitt fall bör uppnås om jag manuellt ställer fläkten på 40hz. Jag antar dock att detta förutsätter ca 18-20 grader på frånluften. i Mitt fall torde detta innebära att ventilationsflödet måste ökas ytterligare alternativt att kompressorfrekvensen får ligga kvar på 65-68hz?

Appropå att koppla bort elpatroner. Bör man börja med nummer 1 eller nummer 3? Spelar det någon roll?
Är det bättre eller sämre att sänka effekten på alla tre från 3000W till 2000W?

/David

Jag uppskattar verkligen att någon bemödar sig om att svara på mina frågor. Tack!





Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1869
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #7 skrivet: 27 december 2010, 13:06:29 »
Hej David,

Ja då förstår jag situationen bättre och tyvärr lär det väl dröja tills du fått ordning så pass att frånluften har en högre temp innan det börjar funka ok. Just nu kan man väl nästan säga att CE50:an stapplar fram som ett slags mellanting mellan en frånlufts-och en (ute)luft/vatten-värmepump!?

Citera
Är det bättre eller sämre att sänka effekten på alla tre från 3000W till 2000W?
Tror att det är lika bra att brassa med 3000W när det verkligen behövs. Den kommer ju att vara inkopplad kortare tid i så fall förutsatt att du behöver tillföra samma bestämda mängd energi (kWh) vid det givna tillfället

Citera
Appropå att koppla bort elpatroner. Bör man börja med nummer 1 eller nummer 3? Spelar det någon roll?
Dom kopplas in i ordningen 1-2-3  och från 3-2-1 så om du spärrar ettan så dröjer det något längre innan effekt tillförs, likaså kopplas tillförd effekt ur något tidigare också i och med att pannan alltid tror att ettan också är med i spelet

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #8 skrivet: 27 december 2010, 13:23:07 »
Då är jag i alla fall inte helt ute och cyklar i mina funderingar. . .
Om jag inte räknar helt galet tillför maskinen ingenting i dagsläget utan den ökade förbrukningen kan helt enkelt förklaras av driftseffekten hos kompressorn. Det kompressorn tillför går på ett ut mot den ökade ventilationen gentemot tidigare då huset självdragsventilerades.

Jag hade hoppats att den skulle göra nytta även när det är kallt, men får nog inse att årsbesparingen enbart hämtas vår, sommar och vinter. OM så är fallet är jag inte säker på att investeringen var så smart gentemot bergvärme.
Jag lovar att återkomma och dementera detta om jag finner någon bättre konfiguration än dagens.

Angående elementordningen har du naturligtvis rätt. Jag kopplar bort 1:an och testar.


/David
« Senast ändrad: 27 december 2010, 16:53:46 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad kave

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #9 skrivet: 27 december 2010, 22:36:37 »
Hehe, mycket skoj här.
1 elpatronerna går in slumpvis, de startar alltså inte i numerisk ordning hela tiden
2 man kan inte välja effekt på patronerna, har du köpt 6 eller 9 kw så är de på 2 resp 3.

Finns det någon möjlighet att öka antalet don och sätta dem i anslutning till radiatorerna? Jag antar att man känner av mindre kallras då.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 07:31:41 »
Citera
1 elpatronerna går in slumpvis, de startar alltså inte i numerisk ordning hela tiden
Det skulle kunna förklara varför det är lite svårt att följa loggkurvorna på natten under jämn belastning när en patron är stängd.

Citera
2 man kan inte välja effekt på patronerna, har du köpt 6 eller 9 kw så är de på 2 resp 3.
Vad tusan gör inställningsfunktionen där man kan ställa in effekten i steg om 1w där element 1 sätter lägstanivån?

Citera
Finns det någon möjlighet att öka antalet don och sätta dem i anslutning till radiatorerna? Jag antar att man känner av mindre kallras då.
Jag är inne på samma linje. Funderar på att montera en rund ventil mellan radiator och fönsterbräda vid samtliga fönster. JAg har dock förståt at det kan vara problem att hinna värma luften på den korta vägen då den rasar längs radiatorn. Dvs åtgärden kan öka risken för kalldrag. Har sett bilder från termografering av dylika problem. I de fallen användes riktiga radiatorventiler. Jag vill studera detta ytterligare innan jag går vidare..

Under natten har följande värden använts:
Fläkt: manuellt låst på 40%
Kompressor: 68Hz
VV-temp: 55 gr
Vald inomhustemp: 19,5gr
Elpatron 1 avstängd

Med dessa förutsättningar kan jag konstatera:
Varmvattnet i tanken tappar 0,38 gr per timma utan tillskott.
Anläggningen vill/kan inte nå upp till målvärdet för inomhustemperaturen. Pendlar mellan 18,2 och 19,2 vilket inte uppskattas av familjen...

/David

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 15:21:06 »
Jag har samlat mina erfarenheter så här långt i ett pdf-dokument här:http://dl.dropbox.com/u/14735755/Utv%C3%A4rdering%20vecka%201.pdf (http://dl.dropbox.com/u/14735755/Utv%C3%A4rdering%20vecka%201.pdf)
Förbrukningen är ännu hög och ändå har värmen inte riktigt infunnit sig inomhus.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad kave

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #12 skrivet: 29 december 2010, 07:32:43 »
Inställningspanelen har inget annat sätt att veta hur kraftiga elpatroner som sitter i, förmodligen har det med loggningen att göra.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #13 skrivet: 29 december 2010, 08:02:48 »
Ok.

Under natten har jag höjt inställd rumstemperatur 0,5 grader varvid den verkliga temperaturen ökade i motsvarande grad. Dock når den inte upp till den inställda tempen. Har ni andra det så också?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1 (http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1)
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1869
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Obstinat ce50L
« Svar #14 skrivet: 29 december 2010, 10:28:57 »
Det kan kanske bero på placeringen av den externa rumsgivaren (jag antar att det var en sådan du har). Om den är placerad på eller nära en vägg som är kylig/kall så kommer temperaturen som den känner av inte att vara samma som i rummet i övrigt. Och då kommer pannan att fortsätta "elda" eftersom inställd temperatur aldrig uppnås...

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!