0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Flexslang, både kall&varm sida för att undvika stomljud. Ja.Men KB, får man verkligen använda flex här pga brandrisk?Nibe har det internt i sina bergvärmepumpar så det borde väl vara OK.- Ska man ha flex även på KV och VV?Vet ej. Har det inte själv, men har det på varma och kalla sidan.- Filter, på retur till både VB och KB antar jag?Ja.- Expansionskärl, plastkopp ala IVT. Ska monteras över VP eller?Vet ej.- Inte snåla med avstängningsventilerVet ej.- Löda allt som gårJa. Presskopplingar och klämringskopplingar är fula.- Förbereda för ev frikylaJa. Om du tror att du vill ha det. Blir bara dyrare att göra det i efterhand. Jag vet. Åtminstone om du behöver hjälp av en VVS'are.- Förbereda för FTX (med vattenbatteri)Vet ej.
Planerar för fullt för byte av VP till sommaren. Hade tänkt göra så mycket som möjligt själv och har lusläst inst-manualen för Bosch LW/M som ligger vettigast i pris. Ganska rakt på sak egentligen men antar att ni erfarna VP-gurusar har lite tips&trix kring detta. Funderar bla på- Flexslang, både kall&varm sida för att undvika stomljud. Men KB, får man verkligen använda flex här pga brandrisk?- Ska man ha flex även på KV och VV?- Filter, på retur till både VB och KB antar jag?- Expansionskärl, plastkopp ala IVT. Ska monteras över VP eller?- Inte snåla med avstängningsventiler- Löda allt som går- Förbereda för ev frikyla- Förbereda för FTX (med vattenbatteri)Något uppenbart man missat/bör tänka på?
Tror inte du behöver flexslang på kalla sidan om inte kb rören klamras mot regelvägg så vibrationer kan överföras.Tror filter följer med till bosch påfyllnadskoppel gör det i alla fallplastkoppen behöver inte sitta över vp men det är en fördel på bosch kan man ändra rördragningen så kb kan sidoanslutas då behöver inte plastkärlet sitta så högt upp om det är lågt i tak det står i manualen hur man gör kan laddas ner från boschvill du ha en kalkyl på bosch så kan jag kanske hjälpa till
Citat från: smurfen72 skrivet 24 december 2010, 23:12:21Tror inte du behöver flexslang på kalla sidan om inte kb rören klamras mot regelvägg så vibrationer kan överföras.Tror filter följer med till bosch påfyllnadskoppel gör det i alla fallplastkoppen behöver inte sitta över vp men det är en fördel på bosch kan man ändra rördragningen så kb kan sidoanslutas då behöver inte plastkärlet sitta så högt upp om det är lågt i tak det står i manualen hur man gör kan laddas ner från boschvill du ha en kalkyl på bosch så kan jag kanske hjälpa tillMan bugar och bockar och tar gärna emot en kalkyl på en Bosch-pump!!
Ort & Kommun: BodenTrähus , platta på mark, golvvärme, byggår 2005, 140 kvm. Isolering: 210mm i vägg 550 mm i takGarage , platta på mark, golvvärme, byggår 2007, 95 kvm. Isolering: 210mm i vägg 550 mm i takUppmätt förbrukning: VP 16000 kWh varav spets 7400 kWh. Eldning är försumbar tror jag, myseldar Fre-Lör-kväll när andan faller på. Uppskattad elförbrukning med ren el... ja det vette tusan?? 30000 kWh ? 35000 kWh?Har redan en 230 meters ytslinga och har tänkt komplettera med en till. Ingen bergvärme möjlig.Elspets: Skulle kännas skönt med 0 elspets men kan man vara fräck och få en fanatisk 0-kalkyl och en med realistisk täckning?
Tusen tack. 25000 kwh, hur kom du fram till det värdet? Har du nån schablon eller? Ang kollektorlängd, finns möjlighet att öka slangavstånd i beräkningsprogrammet? Har lite trångt och räknar med att få ner max 500-550 meter slang inklusive min bef slinga. Detta räknat med 1,5 m slangavstånd...
Jo räkna gärna på 30k kWh också får se vart det hamnar. Har räknat baklänges på energiberakning.se och landar runt 30kkWh för värme+VV...
Tackar. Ser ut som att en 9:a är rätt storlek. Sen får man klämma in så mycket slang det går och ev komplettera med FLM antar jag.