0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar. Ser ut som att en 9:a är rätt storlek. Sen får man klämma in så mycket slang det går och ev komplettera med FLM antar jag.
Fråga ang medföljande installationsdelar, skillnad här mellan Bosch och Nibe 1245? Får för mig att Bosch ingår det mesta (allt?) i fråga om expansionskärl/påfyllningskoppel medans Niben kräver lite extra inköp. Om man behöver FLM/VBX, måste man ha tryckexp-kärl då?
Man måste köpa till påfyllnadskoppel till nibe exp kärl ingår det gör även innegivare och effektvakt. Till bosch behöver man inte köpa nått om man inte vill ha innegivare och det vill man ju Thumbsup samma med effektvakt men det kan man ju klara sig utan även om jag tycker det känns skönt att ha en. Tror inte man behöver tryckexpansion till flm men tror tillverkarna rekomenderar det men det gör dom till frikyla också och jag vet många som har vanliga plastburken till frikyla.
Tjena!Effektvakt har jag inte sett något beho, även fast jag kör uthuset på direktverkande el och jag har 16A huvudsäkringar.Innegivare kan du hitta hos tex Elfa för typ 10kr (sök på forumet så hittar du vilken givare som är lämplig till vilken pump).Men som sagt ovan så ingår det mesta man behöver i IVT/Bosch och till Nibe tillkommer tex påfyllnadskoppel, skräp filter osv.Jämför i manualerna så ser du exakt skillnaderna (finns att ladda ner från respektive tillverkare).//Micke
Citat från: vbkvbk skrivet 09 januari 2011, 12:00:19Tjena!Effektvakt har jag inte sett något beho, även fast jag kör uthuset på direktverkande el och jag har 16A huvudsäkringar.Innegivare kan du hitta hos tex Elfa för typ 10kr (sök på forumet så hittar du vilken givare som är lämplig till vilken pump).Men som sagt ovan så ingår det mesta man behöver i IVT/Bosch och till Nibe tillkommer tex påfyllnadskoppel, skräp filter osv.Jämför i manualerna så ser du exakt skillnaderna (finns att ladda ner från respektive tillverkare).//MickeEftersom jag troligen kan återanvända påfyllnadskoplet från bef IVT så är det väl bara skräpfilter då som tillkommer till Niben. Antar att jag gärna vill ha Nibens TFT-display och försöker hitta en väg till att Niben blir lika billig som Bosch:en
Varför vill man ha effektvakt eg?
Citat från: smurfen72 skrivet 09 januari 2011, 11:15:07Man måste köpa till påfyllnadskoppel till nibe exp kärl ingår det gör även innegivare och effektvakt. Till bosch behöver man inte köpa nått om man inte vill ha innegivare och det vill man ju Thumbsup samma med effektvakt men det kan man ju klara sig utan även om jag tycker det känns skönt att ha en. Tror inte man behöver tryckexpansion till flm men tror tillverkarna rekomenderar det men det gör dom till frikyla också och jag vet många som har vanliga plastburken till frikyla.Men med vanligt plastexp-kärl och FLM, måste inte kärlet sitta på högsta punkt och med FLM är det riktigt högt, typ alldeles under tak? Varför vill man ha effektvakt eg?
Citat från: ltfrebac skrivet 09 januari 2011, 11:51:23Citat från: smurfen72 skrivet 09 januari 2011, 11:15:07Man måste köpa till påfyllnadskoppel till nibe exp kärl ingår det gör även innegivare och effektvakt. Till bosch behöver man inte köpa nått om man inte vill ha innegivare och det vill man ju Thumbsup samma med effektvakt men det kan man ju klara sig utan även om jag tycker det känns skönt att ha en. Tror inte man behöver tryckexpansion till flm men tror tillverkarna rekomenderar det men det gör dom till frikyla också och jag vet många som har vanliga plastburken till frikyla.Men med vanligt plastexp-kärl och FLM, måste inte kärlet sitta på högsta punkt och med FLM är det riktigt högt, typ alldeles under tak? Varför vill man ha effektvakt eg?Kärlet behöver inte sitta på högsta punkten men det behöver vara trycksatt. Man kan montera en flm strax ovanför golvet om man vill inte säkert den får plats ovanpå vp i tex en källare finns konsoler att köpa till.
Så om jag måste ha en ev FLM ovanpå VP så är det nästan ett måste med tryckexp-kärl då?Citat från: smurfen72 skrivet 09 januari 2011, 12:53:58Citat från: ltfrebac skrivet 09 januari 2011, 11:51:23Citat från: smurfen72 skrivet 09 januari 2011, 11:15:07Man måste köpa till påfyllnadskoppel till nibe exp kärl ingår det gör även innegivare och effektvakt. Till bosch behöver man inte köpa nått om man inte vill ha innegivare och det vill man ju Thumbsup samma med effektvakt men det kan man ju klara sig utan även om jag tycker det känns skönt att ha en. Tror inte man behöver tryckexpansion till flm men tror tillverkarna rekomenderar det men det gör dom till frikyla också och jag vet många som har vanliga plastburken till frikyla.Men med vanligt plastexp-kärl och FLM, måste inte kärlet sitta på högsta punkt och med FLM är det riktigt högt, typ alldeles under tak? Varför vill man ha effektvakt eg?Kärlet behöver inte sitta på högsta punkten men det behöver vara trycksatt. Man kan montera en flm strax ovanför golvet om man vill inte säkert den får plats ovanpå vp i tex en källare finns konsoler att köpa till.