0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det handlade om 72m2 om jag läste rätt. En takhöjd på 2,5m ger i så fall en volym på 180m3. Schablonvärdet jag envisas att räkna med är 0,33w. 600w / 0,33w / 180m3 = 10 ºC s Ställer du värmaren i huset bör den höja temp med 10 ºC på en timma.
Citat från: hplp skrivet 30 december 2010, 21:08:01Det handlade om 72m2 om jag läste rätt. En takhöjd på 2,5m ger i så fall en volym på 180m3. Schablonvärdet jag envisas att räkna med är 0,33w. 600w / 0,33w / 180m3 = 10 ºC s Ställer du värmaren i huset bör den höja temp med 10 ºC på en timma. 72 kvm och 600W som höjer tempen med 10 grader på en timme!!!Tror jag inte ett skvatt på.
Kan bli intressant..vad tog han för besväret för att testa och undersöka detta? För han jobbade väl inte heller gratis?Och om han jobbar med värmepumpar, är det ej säkert han sitter med facit, trots att att han Är expert på att bära tuber och köra vacumsug, så behöver han ej kunna sin kyllära..Jag sitter nöjd, gott nytt år..eder alla..!
den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.
Citat från: bengtic skrivet 30 december 2010, 21:25:44den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.Isoleringen i huset är väl densamma oavsett vad du värmer med. Så jag bortser helt från det förhållandet. Och har jag räknat fel är det bättre någon annan räknar rätt istället för att jag skall försvara fakta. 0,33w * kg * k =
Citat från: hplp skrivet 30 december 2010, 21:35:23Citat från: bengtic skrivet 30 december 2010, 21:25:44den person jag talar om jobbar för företag att optimera deras värmepumpar och då pratar vi inte såna som vi har hemma, det är STORA grejor.HPLP om jag kunde höja värmen i huset 10grader när det är -20 med en 600w fläktkamin skulle jag naturligtvis göra det, min plasmatv som ger 350w ger en viss marginell effekt. Kommateringsfel eller?Har ni andra så välisolerade hus, mitt är byggt på 40-talet finns varken glasull eller cellplast i väggarna finns faktiskt bara trä i grova dimensioner och 5 cm luftspalt i mitten men det är radhus. När jag flyttade hit så hade förbrukningen varit bortåt 20000kwh/år. Jag halverade det.Isoleringen i huset är väl densamma oavsett vad du värmer med. Så jag bortser helt från det förhållandet. Och har jag räknat fel är det bättre någon annan räknar rätt istället för att jag skall försvara fakta. 0,33w * kg * k = Du kanske tänkte bara höja luftens temp, och inte tänkte på avkylningen av allt som finns.
Nu överger jag den här tråden tills dess att det kommer in något intressantGott nytt år och kram på er alla i detta forum.
Som en lök på laxen så kan ni fundera på det här:Om man har vatten gratis från en brunn i mängd( har själv haft det med självtryck var tvungen att pumpa ut det) och pumpar det genom en bilkylare som man monterar framför insuget till värmepumpen så får man ju plusgrader för luften som passerar in i pumpen och då kommer den att få bra verkningsgrad och det enda som kostar är elen för pumpen vilket är försumbart.
Jag vill tacka bosse bus och boek för en försiktigt balanserad hållning.Jag är glad över att jag i mina spekulationer och beräkningar inte är värst. har aldrig räknat på nåt sånt här men vaknade upp i morse med en ide att förklara vad jag trodde.Skulle jag kanske inte gjort men det är fruktansvärt vad den här tråden har engagerat människor.Det handlar om gud och tro att få roliga resultat med hjälp av dåligt underbyggd matte. Blir besviken att en del som uppenbart har det hela som sitt jobb har så ytliga kunskaper.Alla har fått tänka till och det har säkert skapat en diskussion ute i stugorna, det tycker jag är hälsosamt, vi vill väl alla få ett billigare boende eller hur?Som en lök på laxen så kan ni fundera på det här:Om man har vatten gratis från en brunn i mängd( har själv haft det med självtryck var tvungen att pumpa ut det) och pumpar det genom en bilkylare som man monterar framför insuget till värmepumpen så får man ju plusgrader för luften som passerar in i pumpen och då kommer den att få bra verkningsgrad och det enda som kostar är elen för pumpen vilket är försumbart.