0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Glöggen var slut på vår statliga institution!Tror inte det är någon stor uppfinning bara sunt förnuft, pumpen kyler ju värmen från min lilla fläktkamin till mindre än utetemp och då måste den ta tillvara mycket mer värme än om jag ställer den inne.Pumpen får högre intemp och jobbar på bättre coop, avfrostning sker mer sällan bara 2 ggr i kväll hittills. Tempen har stigit till -16c ute nu. Undrar hur många andra som gjort det samma?Hade funderingar på att skicka värme från en ventil i källaren men det har inte blivit av än i så fall skulle värmen från pumpen passera huset och värma sig själv.Det blir ju inte perpetum mobile men det kan ju höja coop kalla dagar, problemet kan bli att inneluften är fuktig och har visserligen högre värmevärde men avfrostningen kan bli ett problem.
Hade ju hoppats på några seriösa kommentarer av experter på området eller har ni gått in in "dimman".Eftersom jag tydligen hittat ett sätt att köra en värmepump under -20 med god effekt till ett minimum av kostnad kanske det inte är intressant eller håller ni som läst det här på och testar själva??
Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.Ser man på diagram ser man ju att COOP går ner kraftigt vi lägre temp, kan man då genom högre intemp få pumpen att arbeta med högre verkningsgrad får man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske få sina gamla pumpar att fungera på låg temp utan att isa igen på ett enkelt sätt -jag tänker speciellt på så kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke").
Citat från: bengtic skrivet 25 december 2010, 21:57:30Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.Ser man på diagram ser man ju att COOP går ner kraftigt vi lägre temp, kan man då genom högre intemp få pumpen att arbeta med högre verkningsgrad får man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske få sina gamla pumpar att fungera på låg temp utan att isa igen på ett enkelt sätt -jag tänker speciellt på så kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke"). Visst kan det ge viss effekt men det ger mer effekt om du ställer kaminen inne.