0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hokanp, visst i efterhand är det ju uppenbart. Mitt stora problem är att trots diskussioner med försäljaren/installatören vid upphandlingen hävdat att det 1, inte blir större mängder, 2 om det blir det beror det på att jag inte skottat bort snön runt. Egentliga argumentet är förstås att de nu får mer jobb och pengar när de blir tvugna att efterinstallera det.
Citat från: hulta skrivet 06 januari 2011, 12:45:36Min lösning som beskrivs ovan har fungerat helt ypperligt. Bara att gå ut och tömma baljan varannan dag. Ska när uppehåll uppträder koppla värmeslingorna till pumpens kretskort så ingen onödig elförbrukning sker vid plusgrader. När de nu uppträder.......... hejvärmeslingorna är även aktivanär pumpen står tex uppnådd tempca 300 watt inkl cpnär den är stoppad för kall ute-temp -20 ºCär slingorna bort kopplade bara cp går kjell
Min lösning som beskrivs ovan har fungerat helt ypperligt. Bara att gå ut och tömma baljan varannan dag. Ska när uppehåll uppträder koppla värmeslingorna till pumpens kretskort så ingen onödig elförbrukning sker vid plusgrader. När de nu uppträder..........
Jag byggde ett KVT till min pump av några avloppsrör, buntband och en värmekabel... Att tråget småläcker osv har inte bekommit mig det minsta då majoriteten hamnat i dagvattnet. Men nu när det var kallt innan jul så frös det i tråget . och efter det så har det läckt ut mindre mängder vatten. har hackat lite i det men det är STENHÅRT.Just nu verkar det inte läcka, så det har väl tinat en smal kanal där kabeln går nu när det blev varmare.
Installerade kondensvattentråget redan från början. Då kändes det som mycket pengar för en plastbit, men när jag nu ser bilderna från er som inte har tråget så tycker jag att det var ett riktigt beslut. Har kopplat det till stupröret och det fungerar alldeles utmärkt. Kan verkligen rekommendera det.
pmt/ Du undrade om pumpen är helt isfri på baksidan när man har värmetråg. Har vid något tillfälle sett att det varit någon cm is i nedankant på baksidan. Var ute och tog en bild just nu, helt isfritt. Igår hade vi visserligen några plusgrader som säkert hjälpte till att få bort eventuell is. Men det borde även ökat luftfuktigheten och därmed påfrysningen. I natt har det nog varit 6-7 minus och fortfarande är det några minusgrader.//Sven