0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har jättemycket is kring och under vår NIBE2025 som installerades i februari. Jag har försökt med varmvatten men ångan som bildas sugs in i förångaren och ännu mer is bildas. Jag har legat under fläkten och gett mig på isen med en blåslampa men efter en halvtimme med -25gradigt luft rätt i ansiktet gav jag upp. Varje dag hackar jag bort så mycket is jag kan med ett spett runt ochin på framsidan men då både rör och elledningar är djupt inne i isen kan maninte gå på hur som helst...Nu har jag byggt upp med frigolit runt klacken och stoppat in en 1500W kupevärmare och då verkar i allafall det inte byggas på mer is men det är fortfarande is i kontakt mellan mark och förångare. Bakom intill väggen är det värst där når det nu över underkant på utedelen.Det här måste ju vara ett så pass vanligt problem klantigt av installatören att inte föreslå detta...Jag förutsatte att det var uppvärmd avrinning på den men så är uppenbarligen inte fallet. Antar att det är knepigt nu att få dit ett tråg om man väl lyckas få ut en installatör... Nån som har nåt bra tips?Om jag ska behöva värma på med 3 kw för att hålla borta isen tappar man liksom idéen med värmepumpen...
Fick just svar från installatören, 6,000:- och de kommer i mellandagarna. Är det vad man borde betala? Är det knepigt att stänga av pumpen så länge via VVM300? jag tror inte underlaget spelar så stor roll vattnet har runnit ut nästan 1 meter runt pumpen och frusit ovanpå snön, rena hockey-rinken..
Nu har jag stängt av värmepumpen med att aktivera "tillsatsdrift" meny 9.3.2. Cirkpumpen slutade snurra då, men nu hittade jag 9.3.12 laddpumpsmotion, så nu verkar det lungt. Tack för alla tips, ska låna en bilmaskin av brorsan och se till att få in lite is till Whiskyn! Thumbsup God Jul!
Utan kvt 10/11 fryser maskinen sönder. Det gjorde min i feb 2010. Pumpen gick ej att använda förrän i maj.Värdelös Nibekonstruktion att släppa ut maskiner i Sverige....utan värmetråg.