0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VB-fram är 54 grader. Är alla element så varma?
Om du ställer upp "VB-fram max" till 60 ºC så blir det lite varmare inne.Men håll koll på "VB-r" att den håller sig under 53 ºC.
Citat från: Carl N skrivet 22 december 2010, 10:46:12Om du ställer upp "VB-fram max" till 60 ºC så blir det lite varmare inne.Men håll koll på "VB-r" att den håller sig under 53 ºC.Varför är det viktigt att VB-r är under 53ºC? Gränsen för VB-r är 55 grader och vad händer om man ökar det med för att kunna ha mer ut på elementen.
Citat från: tanner skrivet 22 december 2010, 12:34:58Citat från: Carl N skrivet 22 december 2010, 10:46:12Om du ställer upp "VB-fram max" till 60 ºC så blir det lite varmare inne.Men håll koll på "VB-r" att den håller sig under 53 ºC.Varför är det viktigt att VB-r är under 53ºC? Gränsen för VB-r är 55 grader och vad händer om man ökar det med för att kunna ha mer ut på elementen.Det står (53) i parantesen efter VB-r, det är den temperatur då kompressorn stänger på hög retur och värmepumpen förvandlas till en elpanna.Skulle VB-r närma sig detta värde, ställ ner farten på cirkpumpen för att hålla VB-r under.
Citat från: Carl N skrivet 22 december 2010, 18:34:57Citat från: tanner skrivet 22 december 2010, 12:34:58Citat från: Carl N skrivet 22 december 2010, 10:46:12Om du ställer upp "VB-fram max" till 60 ºC så blir det lite varmare inne.Men håll koll på "VB-r" att den håller sig under 53 ºC.Varför är det viktigt att VB-r är under 53ºC? Gränsen för VB-r är 55 grader och vad händer om man ökar det med för att kunna ha mer ut på elementen.Det står (53) i parantesen efter VB-r, det är den temperatur då kompressorn stänger på hög retur och värmepumpen förvandlas till en elpanna.Skulle VB-r närma sig detta värde, ställ ner farten på cirkpumpen för att hålla VB-r under.Tackar! VB-r har gått upp till 53ºC nu när jag kört VB-fram på 60ºC och som du beskriver så har kompressen stängt ner då. Är det ett bättre alternativ att sänka cirkulationspumpen än att höja VB-r till 55ºC tex.? Det fina med att ha kört med VB-fram på 60ºC under dagen är att huset har blivit helt ok nu i temp, 19.6 grader på markplan, dock är det bara -12ºC ute nu mot tidigare -20ºC.Antar att man justerar cirkulationenspumpen manuellt på pumpen... dags att plocka fram instruktionsboken igen.
Hej Tanner hoppas det är ok att jag lånar din tråd.Anledningen till d är att vårt hus ligger oxå i kalmar o har samma Nibe fighter 1215-7.Huset är på 140m2 plus 140m2 källare (50 tals hus)Saknar rumsgivare.Inställningar:VB-fram 43(45)Varmvatten 44Utetemp -13 i skrivandets stundVB-r 38(53)VVstart 44(40)KB-f 2KB-r -1(-12)kurvlutning 9VB-fram min 10VB-fram max 55VPstarter 40959VPtid 21876TS-tid 476h (grundinställning 0 10SverigeReglaget står just nu på -4 Rums temperatur 20 grader.Så frågan är hur de kommer sig att de skiljer så mycket på inställningarna med samma panna i samma stad.Är mina inställningar helt uppått väggarna MVH/Bykof
KB-pumpen går bara då kompressorn går. Står den still blir KB-temp samma som i pannrummet efter ett tag.Min VP går hela tiden nu och elpatron hoppar in och ut.Men stannar den på hög retur så blir det några start/stopp förstås.