0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På min polar 2:a märks det ingen skillnad när jag trycker in Hi-power knappen . strömförbrukningen stannar vid 1260w vid -20gr
Citat från: doggydoggen skrivet 21 december 2010, 22:26:45det var ju bra siffror..=)....pumpen drog 1650wuträknad effekt 5000wcop 3,02Förbrukningen på min pump ligger konstant runt 1160w ikväll. Har ingen aning vad cop o uträknad effekt kan vara . Någon vänlig själ som kan hjälpa till med uträkningen? Nu var inluften 23gr o utblås 40. Samma utetemp som tidigare ikväll.Är impad av att det fortfarande är 19,8gr i kontoret som ligger i andra änden av huset. Slagit på raddarna i barnens rum på ovanvåningen nu då tempen kröp ner till 18gr där nu.
det var ju bra siffror..=)....pumpen drog 1650wuträknad effekt 5000wcop 3,02
Doggydoggen: Utetemp: -20Temp över pumpen var 23,5grUtblåstemp ca 40Bör 30Max fläkt som enligt databladet ska vara 696.Filtren rengjorda för en vecka senIngen skillnad om jag tryckte in Hi-powerFörbrukningen var 1160 (ser att jag skrivit 1260 vid ett annat tilfälle, men är nästan säker på att det var 1160) skit samma, räkna på båda så får jag kolla exakt förbrukning nästa gång kylan smäller till..
@mikke02 vad mäter du ineffekten med. Du säger att den aldrig är högre än det du angiver vid -20ºC. Kan det vara mätfel?
Effekten är mätt med en billig mätare som jag inte vet var den är inköpt (har använts några år för att hålla koll på avfuktarens förbrukning i krypgrunden . Står PM300 på den.Testade nu igen när det nästan blivit sommarvärme (bara -12gr ute).30 Bör.Inluft 25,3 (Mätt i taket över pumpen)Ut 47,8 (mätt på vingen, skjuter jag in på värmeväxlaren får jag 51,2)Temp mätt med ir-mätareFörbrukning 1395wKollade även vad maxförbrukningen varit sedan nollställning för 3 veckor sen. 1590wLuftfuktighet i rummet enligt en Oregon mätare 27%Stegade även upp i fläktlägena och det verkar som den stannar på 4:an. Hör ingen skillnad när man stegar upp till 5:an. Har inte tänkt på tidigare hur stor ljudskillnaden är mellan 4:an o 5:an, men något skillnad bör man höra tycker jag.
Jag tycker det låter som realistiska värden och riktigt bra vid -12 grader..=)
Nu får vår polar2 13 bekänna färg. -20gr. ute BRR!!Max fläkt Börvärde 30Inluft 22Utblås 40-41Fortsätter det så här blir det till att slå på elraddarna i sovrummen imorrn. Pumpen Lär inte klara att värma huset länge till.
Citat från: mikke02 skrivet 21 december 2010, 20:10:43Nu får vår polar2 13 bekänna färg. -20gr. ute BRR!!Max fläkt Börvärde 30Inluft 22Utblås 40-41Fortsätter det så här blir det till att slå på elraddarna i sovrummen imorrn. Pumpen Lär inte klara att värma huset länge till. Blir lika imponerad varje gång jag läser att folk klarar att värma sina hus till typ22-23 ºC med en utetemp på -20 ºC. Med endast en luftvärmepump som vid den utetempen borde ge endast typ3kw. Vad har ni för hus? Jag skulle aldrig klara värma huset med så lite tillförda kw.mvh sutarn