0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Inte bara positivt, kompressorn får jobba med högre temp långa stunder vilket försämrar COP.Det gäller att hitta en bra balans mellan antal start/stopp och gradmin.
Om man ökar diff temp (gradminuter) så får väl pumpen samma snitt temp dvs den får gå lika mycket med låg/lägre temp som den får gå med hög/högre temp dvs verkningsgraden borda vara konstant inom ganska stora "gradminuts" variationer?Eller är det någon fler parameter som spelar in som jag missar?//Micke
Pumpen går kortare tid vid låg temperatur och längre tid vid hög temperatur. Vid låg temperatur på radiatorerna blir det högre effekt över till att öka temperaturen på vattnet. Det gör att tidsvägda genomsnittet blir högre än medelvärdet av start- och stopptemperatur. COP blir sämre vid större temperaturdifferens start-stopp.
Re: smurfen 72Min display och min handbok kanske inte stämmer med den dolda verkligheten, men då må det få vara så. Tack för ditt engagemang.aake
Smurfen72Du skrev: "Vart läste du att det skulle vara 3 steg på eltillskott"I min Installatörshandbok, kapitel 5 (elinkopplingar), s.22 finns ett par tabeller där det framgår att vid 3x230V och max tillsats 6kW tillsatsen går in i tre steg och vid max tillsats 9kW i fyra steg.God Jul!aake