0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
re: LaboldSå länge tillsatsen inte går in så behöver jag väl inte minska ytterligare på gradminuter tillsats? Står på -500 nu.
Inställningen för max diff kompressor har jag inte hittat. Kan du direkt säga var jag finner detta på 1245-10, annars får jag rota i menyerna.aake
Vissa raddar på öv strypta helt (se tidigare inlägg) men övriga känns ok, rejäl diff på in och ut (handpålägging).
Stort tack för all hjälp! Nu sköter sig utrustningen perfekt. Stabilt -29* utomhus sedan i går kväll. VP har gått kontinuerligt (med 1 start). Gradminuter tillsats på -550 och på morgonen i dag gick tillsats in för första gången, med 2 kW under 30 min. Jämn och stabil inomhustemperatur på önskad nivå.Behöver jag ändra på inställningarna när det blir varmare ute? Till våren?aake
re: Smurfen72Nej, det tycks inte vara så. 2 kW direkt, vid tillskott maximerat till 6 kW. Tre steg om jag fattat rätt.Men detta är kanske något som går ändra på, även om det inte känns angeläget eftersom det tycks fungera bra som det är. Utetemp -29*, men i morgon skall det bli kallt och då får anläggningen bekänna färg!aake
Nej, förklaringen är nog att jag inte har perfekt koll på allt ännu.Min VP är kopplad till trefas och jag har maximerat tillskottet till 6 kW. Enligt min instruktionsbok så skall min apparat då koppla in tillskottet i tre steg. Hitintills under dagen så har tillskottet gått in vid två tillfällen och båda gångerna på 2 kW. Jag förmodade då att de tre stegen var 2, 4 och 6 kW, men hittar ingen entydig info om detta i handboken. Jag skall hålla koll på detta nu när det skall bli kallt.aake
På min 8kw så är det 1 kw och 6 steg kanske är olika på större modeller annars är det något som nibe dom ändrat i den nya mjukvaran.
Citat från: aakeoe skrivet 21 december 2010, 10:07:30Nu ser det väl bättre ut?Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.aakeVisst, du kan testa med att minska ytterligare, det är bara positivt för vp-n, men det kan bli små oscillationer i innetempen - så länge du tycker värmekomforten är OK så minska på. Glöm dock inte att justera ned även inställning för gradminuter tillsats. Och du, kolla för allt i världen så att inställningen för Max diff kompressor står så högt att inte den "hysteres-styrningen" kommer in i bilden, ha den på typ 17 grader så är den satt ur spel. Har du kollat alla raddarna så du inte har någon kortslutning?
Nu ser det väl bättre ut?Vackert vinterväder idag, vindstilla och -26*C. Under gårdagen stabilt -16*.Kört på -120 gradminuter sedan i förrgår och de senaste 24h loggat 13 starter och 15h gångtid. Fortfarande ingen tillsatsvärme. Jämn och stabil värme inomhus och jag kanske borde prova att ytterligare minska värdet på gradminuter (-150)?Vårt hus ligger i ett riktigt kallhål nere vid älven med DUT beräknat till -31*C.aake