0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hejsan,Tänke isolera min Coolix. Jag funderar lite på om det är nödvändigt att isolera det kalla och varma röret separat eller inte.Det enklaste vore väl annars att sätta isolering runt hela den vita gummislangen (med rör och kablar i).Jag tänker att den värme som smiter över från det varma till det kalla röret borde ju "återvinnas" i kompressorn och komma tillbaka i "nästa vända". Det borde ju vara värmeförlusten ut i luften man vill undvika. Är helt ny på detta så jag kanske tänker helt fel?! Vad tror ni?//Jonas
Tusconor,Hej, har nu kört igång min lilla on/off coolix3810w. Har hittills bara isolerat kopparrör som gick att komma åt utifrån. Isolerade också med skummad polyeten på yttre av slangpaketet. Ikväll var det 10minus (inomhustemp 22 grader)och jag tycker att pumpen går bättre med isolering. Mätning av utblåstemperaturen vid innerdelen gav ca 30 grader innan isolering och 36grader efter isolering. Om jag mäter kopplingshandsken så visar den 23 grader (bra handvärmare).Tiden mellan avfrostningarna är ca 1 timme men det är mycket is redan efter 1/2 timme(dålig genomströmning).Kanske kan vara bra att klippa bort hönsnätet för att minska isskorpan. Blev det bättre verkningsgrad utan hönsnätet?Återkommer när jag gjort bättre mätningar.mvh