0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I dag isolerte jeg mer på min Coolix utedel. Tidligere gjort en enkel isolering, men kjøpte rørisolering og isoleringstape på Clas Ohlson to ca 100,- i dag, og isolerte alle varme rør/ventiler i ytterdelen.Pumpen avgir nå 25% mer effekt enn hva den gjorde helt uisolert (På samme utetemperatur og tilført effekt). En annen effekt er også at den nå har sluttet å avvise hvert 40 minutt. Årsak er at kondensator holder høyere temperatur enn hva den gjortde uten tilleggsisoleringen. Slik oppstår ikke krittrier styringen velger avvising etter. Avvisingen tidligere har jeg målt til 10-15% tap mot kontinuerlig drift. Nå med minus 10 grader ute er pumpen 1.25/0.9= 38% bedre!!!! enn uten isoleringen.Anbefaler alle å sjekke utedelen.
Jag hittar inte den rutiga isoleringen på Clas Ohlson..
Citat från: TUCSONOR skrivet 18 december 2010, 18:04:54I dag isolerte jeg mer på min Coolix utedel. Tidligere gjort en enkel isolering, men kjøpte rørisolering og isoleringstape på Clas Ohlson to ca 100,- i dag, og isolerte alle varme rør/ventiler i ytterdelen.Pumpen avgir nå 25% mer effekt enn hva den gjorde helt uisolert (På samme utetemperatur og tilført effekt). En annen effekt er også at den nå har sluttet å avvise hvert 40 minutt. Årsak er at kondensator holder høyere temperatur enn hva den gjortde uten tilleggsisoleringen. Slik oppstår ikke krittrier styringen velger avvising etter. Avvisingen tidligere har jeg målt til 10-15% tap mot kontinuerlig drift. Nå med minus 10 grader ute er pumpen 1.25/0.9= 38% bedre!!!! enn uten isoleringen.Anbefaler alle å sjekke utedelen.varför inte fylle hela utedelen med fogskum ?kjell