Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Isolering av utedel  (läst 29218 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Isolering av utedel
« skrivet: 18 december 2010, 18:04:54 »
I dag isolerte jeg mer på min Coolix utedel. Tidligere gjort en enkel isolering, men kjøpte rørisolering og isoleringstape på Clas Ohlson til ca 100,- i dag, og isolerte alle varme rør/ventiler i ytterdelen.

Pumpen avgir nå 25% mer effekt enn hva den gjorde helt uisolert (På samme utetemperatur og tilført effekt).
Anbefaler alle å sjekke utedelen.
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 18:01:15 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12203
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Isolering av utedel
« Svar #1 skrivet: 18 december 2010, 18:41:39 »
Jag hittar inte den rutiga isoleringen på Clas Ohlson..  :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1215
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #2 skrivet: 18 december 2010, 19:06:54 »
I dag isolerte jeg mer på min Coolix utedel. Tidligere gjort en enkel isolering, men kjøpte rørisolering og isoleringstape på Clas Ohlson to ca 100,- i dag, og isolerte alle varme rør/ventiler i ytterdelen.

Pumpen avgir nå 25% mer effekt enn hva den gjorde helt uisolert (På samme utetemperatur og tilført effekt). En annen effekt er også at den nå har sluttet å avvise hvert 40 minutt. Årsak er at kondensator holder høyere temperatur enn hva den gjortde uten tilleggsisoleringen. Slik oppstår ikke krittrier styringen velger avvising etter. Avvisingen tidligere har jeg målt til 10-15% tap mot kontinuerlig drift. Nå med minus 10 grader ute er pumpen 1.25/0.9= 38% bedre!!!! enn uten isoleringen.

Anbefaler alle å sjekke utedelen.

varför inte fylle hela utedelen med fogskum ?
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #3 skrivet: 18 december 2010, 19:10:52 »
Jag hittar inte den rutiga isoleringen på Clas Ohlson..  :D

............... ;), riktig, jeg hadde noe vinterklær jeg tenkte min nye "baby" varmepumpen kunne ha behov for nå når de virkelige barna hadde vokst ut av de. :)
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #4 skrivet: 18 december 2010, 19:15:17 »
I dag isolerte jeg mer på min Coolix utedel. Tidligere gjort en enkel isolering, men kjøpte rørisolering og isoleringstape på Clas Ohlson to ca 100,- i dag, og isolerte alle varme rør/ventiler i ytterdelen.

Pumpen avgir nå 25% mer effekt enn hva den gjorde helt uisolert (På samme utetemperatur og tilført effekt). En annen effekt er også at den nå har sluttet å avvise hvert 40 minutt. Årsak er at kondensator holder høyere temperatur enn hva den gjortde uten tilleggsisoleringen. Slik oppstår ikke krittrier styringen velger avvising etter. Avvisingen tidligere har jeg målt til 10-15% tap mot kontinuerlig drift. Nå med minus 10 grader ute er pumpen 1.25/0.9= 38% bedre!!!! enn uten isoleringen.

Anbefaler alle å sjekke utedelen.

varför inte fylle hela utedelen med fogskum ?
kjell  *vinkar*

...har faktisk tenkt tanken Thumbsup, men så var det det med vibrasjoner og ikke minst om noe skulle repareres. Da blir det arkeoligisk utgravning for å finne frem til problement!
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
SV: Isolering av utedel
« Svar #5 skrivet: 18 december 2010, 21:29:16 »
He he he det var ju ett riktigt roligt skämt  *roflmao*

25% mer effekt med några tröjer  ;D

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #6 skrivet: 18 december 2010, 22:18:19 »
Fra spøk til alvor:

 -Før isolering ved -13 grader og 2.1 kW input økte temperatur over innedel med 15 grader. (25/11-10)
- Etter isolering ved -10 grader og 2.1 kW input øker temperatur over innedel med 20 grader.
- Etter isolering ved -12,6 grader og 1.8 kW input øker temperatur over innedel med 18 grader. (19/12-10)
- Etter isolering ved -13,6 grader og 2.1 kW input øker nå temperatur over innedel med 20 grader (20/12-10) +33% i forhold til 25/11-10 før iso.

Mine mätninger for å bestemme COP viser at det er 7% differanse på effekt mellom -10 og -13. Ved -13 skal jeg da forvente å få 18.7 grader høyning over innedelen. 18,7/15= 1.25, altså 25% høyere avgitt effekt etter isolering av alle varme rør (Uten barnklärder) i utedelen.

5 cm fra hurtigkobling var det i går +4.4 grader i luften mens det en meter fra var -6.5.
I dag etter isoleringen måler jeg samme temperatur i luften som ute luften en meter fra, altås står ikke utedel å varmer sine omgivelser.



« Senast ändrad: 20 december 2010, 20:52:07 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 00:47:49 »

varför inte fylle hela utedelen med fogskum ?
kjell  *vinkar*
[/quote]

God ide... synd vi ikke tenkte på det...  (vi er jo bare "norska" ::))
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3112
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 12:27:28 »
Man måste fylla fogskum försiktigt och stegvis då annars tror jag det kan trycka ut plåtarna när det expanderar. Lågexpanderande fogskum kanske säkrast? Funderar även på bitar av tunnare skumgummi-dyna på metervara från tygaffären eller mjuk bilisoleringsmatta som borde kunna tryckas in mellan rören. Biltema har en grön på rulle som borde fungera attt använda.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #9 skrivet: 26 december 2010, 16:46:18 »
Antar att detta är ett skämt !
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Isolering av utedel
« Svar #10 skrivet: 26 december 2010, 17:09:30 »
Ja snyggt vart det inte! Måste finnas mycket bättre än några gamla trasor! Som rörisolering som strippas fast..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
SV: Isolering av utedel
« Svar #11 skrivet: 26 december 2010, 22:24:08 »
Nä, inte snyggt, men det intressanta är om det hela stämmer.
Jag kan för lite om vp för att yttra mig, men kanske nån med större teknisk kunskap kan förklara varför det ska funka över huvud taget.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 4pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med CTC Parca 318 kökspanna (tidigare Wamsler K158, men den var såååå ineffektiv), ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #12 skrivet: 26 december 2010, 22:36:41 »
Tyvärr tror jag inte att det fungerar.
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Woff Woff grrrr
SV: Isolering av utedel
« Svar #13 skrivet: 26 december 2010, 22:42:41 »
Tyvärr tror jag det fungerar.... varför skulle isolering inte fungera helt plötsligt.... bor ni i tält? :-\

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #14 skrivet: 26 december 2010, 22:51:09 »
om det skulle fungera så kan du vara säker på att dom skulle vara isolerade redan, du tror väl inte att tillverkarna skulle missa en sån sak om det gav en 25 % effektökning? men det är ju upp till alla att pröva......
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Woff Woff grrrr
SV: Isolering av utedel
« Svar #15 skrivet: 26 december 2010, 22:56:45 »
Finns väl ingen anledning för dom att isolera mer...de säljer ändå..
25% låter ju väldigt högt...men även några % är ju värdefullt... för helheten..

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #16 skrivet: 27 december 2010, 00:01:17 »
isolera på ni, och lycka till. mycket intresserad av att se ett seriöst test före/efter. ang säljer ändå så är ju alla tillverkare mycket intresserade av att kunna uppge så högt COP som möjligt så kunde dom genom att bara isolera lite få upp cop med upp till 25% så är jag till 100% säker på att dom skulle göra det. Min egen åsikt är att cop i många fall är helt ointressant pga att det mäts vid för höga temperaturer vore bättre att alla som sålde pumpar för sk nordiska förhållanden mätte cop vid typ -10C och att avfrostningarna räknades in vilket jag förstått att dom inte gör, kanske för att cop mäts vid temperaturer då maskinerna inte behöver avfrostas.
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #17 skrivet: 27 december 2010, 00:16:10 »
Isolering fungerer, men det med "gamla trosor" var et skjemt.

Jeg har gjort målinger på pumpens tilførte og avgitte effekt før og etter isoleringen. Ved full belastning avgir den 33% mer varme inne enn før isolering. (Ved -13 grader ute). Ved f.eks +7 grader vil ikke isoleringen har spesielt mye for seg vil jeg tro.
Ved -13 ute var det faktisk så mye tap i varme på utedel at når jeg forsøkte å måle hvor mye lavere temperatur luften var som kom ut av utedel, så målte jeg høyere temperatur ut av fordamper en uteluften :o på luftstrømmer som kom ut nærmest kompressorsiden. Slik er det ikke lengre.
De kinesere som produserer pumpen har ikke isolert den fordi de ikke kommer til å selge flere pumper av den grunn.
Det går jo å kjøpe en kontainer med slike varmepumper i Kina for ca $150 /stk. Da bruker ikke produsenten en $ unødendig.

En annen sak er varmetapet som er fra rørstrekket mellom ute og innedel. På min Coolix (Og trolig andre "selvmonteringspumper") er det en slangepakke forseglet i en hvit tykk plaststrømpe. Når jeg legger temperaturføler mot plasten i -14 grader ute får jeg -3. Den holder altså mer enn 10 grader høyere temperatur enn omgivelsene. Jeg har 4 meter med slikt rør ute i kulden.

Siden jeg fikk så god forbedring med isolering av kompressorommet, så tok jeg kniven fatt og åpnet deles av plastuben for å se hva som var der inne. Vell, nesten ikke stort bedre enn i kompressorrommet. En 18mm slange/rør armert med stålnett er isolert med ca 3mm skumplast (Den samme som synes bak på innedel). Videre strømkabel og så to 4mm kobberrør lagt inne i en 12mm gjennomsiktig PVC? slange, uten isolering.
Når jeg måler temp inne i plaststrømpen ved husveggen er temperatur 44 grader. Samme måling ved utedel, 16 grader. Temperaturen på mediet som flyter tilbake til utedel faller da nesten 30 grader. Det kan umulig være gunstig?

Derfor, i morgen går turen til Clas Ohlson for å kjøpe rørisolasjon. Den skal på begge rørføringene.


 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2047
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #18 skrivet: 27 december 2010, 00:42:20 »
Hej

Jag har isolerat allting inuti min ena värmepump. Kompressor, hetgasrör, rubbet. dessutom har jag tilläggssiolerat rören till/från inne- resp utedel. Det var väl en 3 år sedan jag gjorde det. Hitachi RAK25.

Vid AC-drift är det en fördel att rören inte är isolerade i utedelen. Vissa fabrikat har haft rätt bra kompressorisolering, t ex Sharp/IVT/Aermec.

Visst har det betydelse, men jag tror att jag fick nånstans 0,1 i COP vid -15 när jag räknade på det.....38% låter högt..? men eftersom jag kört helisolerat i 3 år så jag väl bara glad om 38% stämmer. Jag använde glasull. Glasull+väderbeständig tejp utanpå rören mellan inne-utedel.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Isolering av utedel
« Svar #19 skrivet: 27 december 2010, 00:58:35 »
Ja dom siffrorna kan jag tro på Gano ......... tycker dock att det verkar vara mycket önsketänkande här på forumet för tillfället, jag syftar på "tillförande av värme till utedel med hjälp av 600w kupefläkt" men det är ju iallafall kul att människor fortsätter att exprimentera, annars hade vi aldrig blivit det vi är....på gott och på ont.
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #20 skrivet: 27 december 2010, 11:00:27 »
Hej

Jag har isolerat allting inuti min ena värmepump. Kompressor, hetgasrör, rubbet. dessutom har jag tilläggssiolerat rören till/från inne- resp utedel. Det var väl en 3 år sedan jag gjorde det. Hitachi RAK25.

Vid AC-drift är det en fördel att rören inte är isolerade i utedelen. Vissa fabrikat har haft rätt bra kompressorisolering, t ex Sharp/IVT/Aermec.

Visst har det betydelse, men jag tror att jag fick nånstans 0,1 i COP vid -15 när jag räknade på det.....38% låter högt..? men eftersom jag kört helisolerat i 3 år så jag väl bara glad om 38% stämmer. Jag använde glasull. Glasull+väderbeständig tejp utanpå rören mellan inne-utedel.

MVH/Gano

=> 33% (Ikke 38%).

Forståelig at det kan være vanskelig å ta til seg en forbedring på 33%. Men jeg kan ikke annet enn å tro på de verdier jeg har samlet rundt pumpens avgitte effekt før og etter isolering. Før isolering ble COP på -13 grader 1.55. Etter isolering avga pumpen hele 1kW mer inne på maks effekt, som da gir COP 2,06. Det er en langt mer normal COP på den utetemperatur, kanskje noe under.
Innen isoleringen tok hver avising 6 minutter, som er maksimaltiden for avising i følge pumpens servicemanuel. Etter isolering tar syklus mellom 4:45 og 5:30, alt etter hvor kaldt det er ute (Og isfri er den).





- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Jag kör ryskt!
SV: Isolering av utedel
« Svar #21 skrivet: 29 december 2010, 10:35:59 »
Det finns säkert vinster att göra på att isolera - och anledningen till varför det inte är gjort från fabrik är ju som någon skrev "de säljer ju pumpar ändå" och "för en AC är det en fördel att ha oisolerade rör i utedelen".

Våra små Coolixar är ju i grund och botten bara billiga megamasstillverkade kyl-AC som råkar fungera ganska bra som LL-värmepumpar. Ren d-a tur, skulle jag vilja påstå.

Vete sjutton om man inte skulle ta en titt bakom plåtarna och kanske knö in lite Rockwool... 
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #22 skrivet: 29 december 2010, 12:07:56 »
Det finns säkert vinster att göra på att isolera - och anledningen till varför det inte är gjort från fabrik är ju som någon skrev "de säljer ju pumpar ändå" och "för en AC är det en fördel att ha oisolerade rör i utedelen".

Våra små Coolixar är ju i grund och botten bara billiga megamasstillverkade kyl-AC som råkar fungera ganska bra som LL-värmepumpar. Ren d-a tur, skulle jag vilja påstå.

Vete sjutton om man inte skulle ta en titt bakom plåtarna och kanske knö in lite Rockwool... 


Var jeg deg fant jeg frem Rockwool, og flyttet varmen som avgis ute over til å avgis inne. Koster lite, men kaster masse av seg.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #23 skrivet: 29 december 2010, 12:35:54 »
Toshiban har dubbel isolering i utedelen, ett inre och ett yttre lager så att säga.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #24 skrivet: 30 december 2010, 18:44:31 »
Tucsonor:
Ligger kopparrören mot varandra i slangen hela vägen?
På andra pumpar men konade anslutningar använder man rör isolerade var för sig dels för att undvika kondens och jag kan även tänka mig att det kalla röret kyler det varma.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #25 skrivet: 31 december 2010, 10:37:09 »
Tucsonor:
Ligger kopparrören mot varandra i slangen hela vägen?
På andra pumpar men konade anslutningar använder man rör isolerade var för sig dels för att undvika kondens och jag kan även tänka mig att det kalla röret kyler det varma.

Ja, rørene lå side ved side, og de vekslet energi nesten som en motstrøms rørveksler. Nå har jeg skilt rørene. I går ble temperatur ute 0, første dag på lenge og pumpen arbeidet på laveste dellast. Tidligere viste pumpen en betydlig fall i COP på lav tilført effekt. Dette er langt bedre nå med isolerte rør, ca 10% bedring. Årsak er nok at med så dårlig isolering ble temperaturen i rørene kanskje til at til og med det startet å kondensere i hetgassrøret før kondensator? Uansett, pumpen opererer helt forskjellig fra tidligere, den går mye jevnere også. Før isolering svinget den mer ("Nervøs" regulering), den brukte litt tid å kjøre seg inn på nivået den skulle jobbe på. 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2011, 17:53:04 »
Patb , Tusconor

``Isolerade rör var försig´´

Har just köpt en coolix(3810w) och tycker det är intressant det ni skriver. Hur isolerar man bäst de 2  kopparören . Kan det gå med silikonslang (tål värme bra) som slitsas upp längs med centrumlinjen.? Alternativt köpa biilig vindrutespolarslang på bensinmack.
Vilken diameter har kopparrören?
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2011, 18:15:30 »
Patb , Tusconor

``Isolerade rör var försig´´

Har just köpt en coolix(3810w) och tycker det är intressant det ni skriver. Hur isolerar man bäst de 2  kopparören . Kan det gå med silikonslang (tål värme bra) som slitsas upp längs med centrumlinjen.? Alternativt köpa biilig vindrutespolarslang på bensinmack.
Vilken diameter har kopparrören?

Hei.

Kjøpte slike på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Blander/Tilbehor/Rorisolasjon/
22mm til hetgasrøret, og 12mm til de to kobberørene for retur som på min ligger i en Ø12 mm plastslange.

Hvordan ser den lille Cooli ut inne i kompressorrommet? Noe isolasjon å "spore"?
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 22:14:47 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2011, 21:00:11 »
Tusconor

Hej,
Jag kan titta på hur ytterdelen ser ut om drygt en vecka, har pumpen i sommarstugan (svårt att resa till ön p.g.a. isläget).

mvh
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2011, 18:27:39 »
TUSCONOR

``En 18mm slange/rør armert med stålnett er isolert med ca 3mm skumplast (Den samme som synes bak på innedel)´´

Är inte med på vad 18mm slangen har för funktion. Är det inte så att köldmediet går inuti kopparrören? Kan det inte räcka med att isolera kopparrören. Eller menar du att kopparrören från början finns inuti 18mm slangen?

Ska värma upp sammanlagt 100 kvm (dåligt isolerat hus) med 3,2 m höjd till innertak. Kommer att komplettera med en pump till och om coolixen fungerar bra så köper jag ännu en. Alternativt kan man köpa en kraftigare panasonic eller mitsubishi . Fördelen med coolix är att installationen blir enkel. Om jag köper märkespump är det svårt att hitta montör som vill resa ut i skärgården och utföra monteringen.
Isoleringen av utedelen verkar vara ett mindre problem.
mvh
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2011, 21:31:07 »
Båtsman

Jeg skal ikke garantere at 3810 pumpne er lik 5000-inverter i koblingen mellom ute/inne, men blir forvånad om annet.
Vedlagt bilde av hvordan det var inne i den hvite plastkappen som forsegler hele rørpakken. Den 18mm stålvevde slangen er hetgassen, de to mindre kobberørende er returen av kondensat i fra innedelen. Det som ikke synes på bildet er at lengre inne var de to små rørene samlet i Ø12mm plastslange.
Jeg fjernet den tynne 2-3mm isoleringne på hetgassrslangen, og la på den 13mm tykke Ø22 rørisolasjonen fra Biltema i stedet. Tenkte egentlg å beholde den originale tynne isolasjone, men den bygget akkurat over ø22 så "sprengte" isolasjonen jeg la på for mye.
To små Coolix skulle du vel klare deg med, og jeg vil tro du skulle tjene mye på å isolere bedre i kompressorrommet.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Isolering av utedel
« Svar #31 skrivet: 27 januari 2011, 17:44:04 »
Ser at dette forumet er mye bedre enn noen norsk. Så håper det ikke gjør noe at jeg skriver på norsk.

Jeg synes det med isolering som jeg har lest her høres spennende ut.
Jeg har en 9 år gammel panasonic varmepumpe med 2 innedeler. 2xCS-MVG103KE innedeler og
CU-MVG153KE utedel.

Har heldigvis ikke hatt problemene som mange panasonic-eiere har hatt.

Har hatt problemer med avising ved mye snøfall, og is i som fylte seg opp inne i utedelen så høyt at vifta ikke lenger gikk rundt.
Har fått rensket opp pumpa. Har fjernet gitteret bak, Nå aviser den bedre.
Den har fabrikkmontert varmekabel men har mistanke om at den ikke virker lenger.

Kom over denne da jeg begynte å søke på nettet.
http://www.beok.no/Info.pdf

Så tenkte jeg må prøve å montere ny varmekabel og isolere ytterligere i kompressor-rommet. Blir spennende å se om jeg kan tyne mer ut av den. Siden jeg ikke bruker pumpen til kjøling så burde jo ikke gjøre noe å teste litt. Pumpa er jo så gammel at om den ikke skulle tåle det så er det jo snart på tide å bytte den ut likevel.


Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #32 skrivet: 27 januari 2011, 18:00:04 »
Hei hste.

Har skrevet mye på norsk her, og ingen svenske brødre kastet meg ut.
Det med isolering har selvfølgelig noe for seg, og litt morsomt å se hva "beok" hevder.
Jeg fikk 33% forbedring, og de har opp mot 38%.
Den 9 år gamle pumpen du har er nok temmelig uisolert, så du skulle nok få bra uttelling.
For morro skulle du ha målt avgitt varme før du isolerer (Helst temperautrøkningen) på en av inndelene. Etter isolering, under samme driftsforhold kjørt samme måling. Da ville du få frem et tall på hvor mye bedre effekt den avgir.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Isolering av utedel
« Svar #33 skrivet: 27 januari 2011, 19:03:11 »
Ja hadde vært greit å få målt, men litt usikker på hvordan jeg skal få til det. Temperatur og fuktighet bør jo være samme og aviset når jeg starter målingen. Må kjøpe noen termometer.
 Her er dataene jeg har:
Tekniske data           PANASONIC e-scroll
              INVERTER
Art nr              CU-MVG
Innedel              CS-MVG103KE
Utedel              CU-MVG153KE
Varmekapasitet, ved 7 C, W   700-4300x1(450-3050Wx2)
Kjøleeffekt, W            700-3500x1(450-2300Wx2)
Effektbesparelse, W        485-6700x1
COP (virkningsgraden)        3,23-4,06
Avfuktningskapasitet        1,6-2,5
Målespenning, V           220/240-1
Strømforbruk, A         6,5
Effektforbruk, kjøling W   1350(225-1380)
Effektforbruk, varme W        1280 (220-1800)
Lydnivå, innedel/utedel, db(A)  27/47
Kjølemedia     R410A
Luftmengde    m3 / h
 lav / medium / høy      420 / 456 / 498

Hvordan bør jeg måle effekt og finne COP? Vet jeg har sett en formel her på forumet, men klarer ikke å finne den med søk.
Regner med at luftmengde og temperaturforskjell mellom inn og utluft er viktige faktorer, Jeg har måler som måler effekten inn på varmepumpa.Bør vel skru av en inneenhet og måle på den.

Den er faktisk isolert inne i kompressorrommet men tenkte å surre varmekabelen noen runder rundt kompressoren i bunnen før jeg isolerer den ytterligere. Kabelen som er på 1,5m 75w burde være lang nok til både det og ibunnen for at isen ikke skal fryse. Det følger også med en termostat som skal virke på 3 grader.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #34 skrivet: 27 januari 2011, 19:32:24 »
Regn ut COP:

Ta tempdiff over innedel, multipliser den med volumstrøm m3/h (420 på lav) og tallet 0.336. Da får du et godt nok tall for avgitt effekt.
Divider det så med avlest effekt som pumpen trekker, og du har COP.

Eksempel på din pumpe om du måler 22 inn og 40 grader ut av innedel og vifte på lav.

(40-22) x 420 x 0.336 = 2580W.  Om måler viser at den trekker 1000W blir COP

COP = 2580/1000=2.58
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Perjohan

  • Utgått på dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Isolering av utedel
« Svar #35 skrivet: 30 januari 2011, 22:59:14 »
Hei Båtsmann!

Jeg har også en 3810-pumpe.
Jeg snekret en "kasse" rundt slangen som var utomhus. La gullfiber i kassen og spikret lokk på.
Kjøpte først en sånn pakke på Jula til 500 kr. Bortkastete penger. Egentlig var den litt for trang, i tillegg tålte den ikke 12 minus når jeg skulle montere.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus på 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nå. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 måneder. Kun panelovner på bad.

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Isolering av utedel
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2011, 16:36:53 »
Hejsan,

Tänke isolera min Coolix. Jag funderar lite på om det är nödvändigt att isolera det kalla och varma röret separat eller inte.
Det enklaste vore väl annars att sätta isolering runt hela den vita gummislangen (med rör och kablar i).

Jag tänker att den värme som smiter över från det varma till det kalla röret borde ju "återvinnas" i kompressorn och komma tillbaka i "nästa vända". Det borde ju vara värmeförlusten ut i luften man vill undvika. Är helt ny på detta så jag kanske tänker helt fel?!

Vad tror ni?
//Jonas

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2011, 18:07:04 »
Hejsan,

Tänke isolera min Coolix. Jag funderar lite på om det är nödvändigt att isolera det kalla och varma röret separat eller inte.
Det enklaste vore väl annars att sätta isolering runt hela den vita gummislangen (med rör och kablar i).

Jag tänker att den värme som smiter över från det varma till det kalla röret borde ju "återvinnas" i kompressorn och komma tillbaka i "nästa vända". Det borde ju vara värmeförlusten ut i luften man vill undvika. Är helt ny på detta så jag kanske tänker helt fel?!

Vad tror ni?
//Jonas

Du har nok rett, det er den tapte varme man vil komme til. Derfor kommer du langt med å isolere mot varmetap ute ved å isolere rørene samlet, og ikke separere rørene.
Min erfaring med separat isolering er at avising (defrost) ble mer effektiv, slik at tiden den avviser er kortere. Likeså vil en separat isolering gjøre at maksimal avgitt effekt inne marginalt vil være høyere (Avgitt toppeffekt), da kompressor vil gå noe kjøligere og tross ekstra isolasjon ha mindre varmetap (Men nesten ikke merkbart). Tross alt er "proffmonterte" pumper lagt opp med separate rør, så det å få pumpen til å blir mer lik en "proff" kan ikke skade.
Det jeg erfarte var at det var mest å hente på å isolere inne i utedelen. Kostnad og arbeidsmessig vil det å isolere i kompressorrom og så bare hele rørpakken trolig være enklest og koste minst.

Ta noen bilder av kompressorrommet før du isolerer, så vi ser hvor "ille" det står til.

På ren kvalitativ jetning vil jeg anta at du etter isolering vil få ut ca 500W mer på innedel ved temperaturer på -10 til -15 grader. Etter 2-3 uker med slik kulde vil du ha spart inn de 200,- du spanderte på isolasjon.

Lykke til.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad hste

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Isolering av utedel
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2011, 18:29:49 »
Jeg har isolert min panasonic med 2 utedeler, og den føles varmere. Har desverre ikke mye tall men en med 1 innedel i bruk fikk jeg regnet cop på 1,58 og etter å ha isolert kompressorrom og byttet varmekabel steg den til 2,10.  Den innedelen jeg målte på gir av en eller annen grunn dårligere effekt enn den andre innedelen.

Etter å hatt den litt i drift har effekten blitt bedre.
Med 2 innedeler i drift og minus 5 får jeg 3245w på den ene og 2175w på den andre. Forbruk inn var 1260W. Det gir en cop på 4,3 som virker bra med tanke på at fabrikkmåling med 7C er oppgitt til 4,06
Hvorfor den ene innedelen yter såpass mye dårligere enn den andre vet jeg ikke. Den som yter dårligst har 3m med rør til utedel og den som yter best har 6m med rør til utedel. Begge innedelene er nylig renset. Det mest spennende blir å se hvordan  det går når det blir kaldere.

Et stort pluss med isoleringen er at utedelen støyer mye mindre. Om det er en kombinasjon av at kompressoren sliter mindre og at lyden blir bedre isolert vet jeg ikke.

Jeg har også lagt merke til at den rimer jevnere nå. Før var det et lite belte på midten som hadde mye mindre rim, Nå er det jevn over hele med unntak av nederst hvor jeg la varmekabelen.

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #39 skrivet: 27 februari 2011, 23:46:15 »
Tusconor,

Hej, har nu kört igång min lilla on/off coolix3810w. Har hittills bara isolerat kopparrör som gick att komma åt utifrån. Isolerade  också med  skummad polyeten på yttre av slangpaketet. Ikväll var det 10minus  (inomhustemp 22 grader)och jag tycker att pumpen går bättre med isolering. Mätning av utblåstemperaturen vid innerdelen gav ca 30 grader innan isolering och 36grader efter isolering. Om jag mäter kopplingshandsken så visar den 23 grader (bra handvärmare).
Tiden mellan avfrostningarna är ca 1 timme men det är mycket is redan efter 1/2 timme(dålig genomströmning).
Kanske kan vara bra att klippa bort hönsnätet för att minska isskorpan. Blev det bättre verkningsgrad utan hönsnätet?
Återkommer när jag gjort bättre mätningar.

mvh
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #40 skrivet: 28 februari 2011, 16:52:20 »
Tusconor,

Hej, har nu kört igång min lilla on/off coolix3810w. Har hittills bara isolerat kopparrör som gick att komma åt utifrån. Isolerade  också med  skummad polyeten på yttre av slangpaketet. Ikväll var det 10minus  (inomhustemp 22 grader)och jag tycker att pumpen går bättre med isolering. Mätning av utblåstemperaturen vid innerdelen gav ca 30 grader innan isolering och 36grader efter isolering. Om jag mäter kopplingshandsken så visar den 23 grader (bra handvärmare).
Tiden mellan avfrostningarna är ca 1 timme men det är mycket is redan efter 1/2 timme(dålig genomströmning).
Kanske kan vara bra att klippa bort hönsnätet för att minska isskorpan. Blev det bättre verkningsgrad utan hönsnätet?
Återkommer när jag gjort bättre mätningar.

mvh

6  ºC forbedring er +20%, forutsatt samme uttemperatur. Når du måler 36 ut og 22 inne trekker kanskje pumpen inn noe varmere luft enn 22. For overslag kan man si at den trekker inn 23 grader, da har du høynet temp mer 13 grader. Avgitt effekt da (550m3h) er 2.6kW. Det er ikke langt fra hva jeg har regnet med en isolert liten Coolix bør klare. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38281.msg370077#msg370077

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Båtsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Kön: Man
SV: Isolering av utedel
« Svar #41 skrivet: 12 mars 2011, 21:39:50 »
 Hej Tusconor m.fl.
Har isolerat ledningar mellan utedel och innerdel på utsidan av huset med polyetenslang från biltema
Lite vanskligt att göra bra temperaturmätningar med billiga termometrar. Det är ju en viss tröghet innan man når jämnvikt i systemet. Jag mäter temperaturerna på in och utblås (innerdel) på avståndet 100mm (är det så man ska mäta?).  Då fläkten går på fullt mäter jag 19,7 in och 37,2 ut.
utetemperaturen är -2c. delta t blir då 17,5c  => P = 3,5Kw vid 550m3 luftflöde.
 Inte dåligt i så fall! värmer upp ca 60kvm av båttenvåningens 100kvm yta.

En avisningscykel tar ca 10min (tid mellan start och sto pav innerfläkt)

 Ett tips är att kapa till plexiskivor något mindre än fönsteröppningen och montera skummade polyetenrör (isolerrör) runt alla kanter Sen är det bara att pressa in skivan i fönsteröppningen så har man ett extra isolerglas. Gäller bara att hitta billigt plexiglas.

Skärgårdshälsningar
Skärgårdshus byggt 1907 100kvm/plan 2vån som värms med oljelement,köksspis (celus),  keddy insats i vardagsrum (ännu ej monterad). Kall övervån. f.n.
Tänker köpa luft/luft pump till undervån.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 684
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Isolering av utedel
« Svar #42 skrivet: 12 mars 2011, 23:48:08 »
Hei Båtsman

Isolering har virkelig noe for seg. Du har nok minst +20%.
Når du måler utblås, mål så nært som over hodet mulig. Er du 100mm fra vil den svært turbulente luftstrømmen gjøre at det allerede på 100m er blandet inn kjøligere luft fra rommet. Temperatur inn må også måles så nær inntaket som mulig.
Om man er ute etter varme (Og det er man vell når man kjøper varmepumpe), kan jeg ikke tenke meg en billigere og bedre varmepumpe enn en isolert liten Coolix. En får 3-4 slike små Coolix for prisen av en av de "beste".

Min store Coolix har nå gått siden 19/9, brukt 3490kWh, snitt på 830W. I gjennomsnitt skulle jeg da ha klart meg med en liten Coolix, men den ville ikke ha maktet å holde varmen i huset i periodene med -15 ºC. Den isolerte Coolix inverteren avgir 4.6kW på -15 ºC. Før isolering ga den maks 3.3kW ved -12 ºC. Etter trikset med å overstyre temperaturføler på register slik at avising ikke går under lav luftfuktighet har jeg fått økt avgitt varmekapasitet med 12%, noe som hjelper mye på under ekstrem kulde.



 
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme