0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejJag har isolerat allting inuti min ena värmepump. Kompressor, hetgasrör, rubbet. dessutom har jag tilläggssiolerat rören till/från inne- resp utedel. Det var väl en 3 år sedan jag gjorde det. Hitachi RAK25.Vid AC-drift är det en fördel att rören inte är isolerade i utedelen. Vissa fabrikat har haft rätt bra kompressorisolering, t ex Sharp/IVT/Aermec.Visst har det betydelse, men jag tror att jag fick nånstans 0,1 i COP vid -15 när jag räknade på det.....38% låter högt..? men eftersom jag kört helisolerat i 3 år så jag väl bara glad om 38% stämmer. Jag använde glasull. Glasull+väderbeständig tejp utanpå rören mellan inne-utedel.MVH/Gano
Det finns säkert vinster att göra på att isolera - och anledningen till varför det inte är gjort från fabrik är ju som någon skrev "de säljer ju pumpar ändå" och "för en AC är det en fördel att ha oisolerade rör i utedelen".Våra små Coolixar är ju i grund och botten bara billiga megamasstillverkade kyl-AC som råkar fungera ganska bra som LL-värmepumpar. Ren d-a tur, skulle jag vilja påstå.Vete sjutton om man inte skulle ta en titt bakom plåtarna och kanske knö in lite Rockwool...
Tucsonor:Ligger kopparrören mot varandra i slangen hela vägen?På andra pumpar men konade anslutningar använder man rör isolerade var för sig dels för att undvika kondens och jag kan även tänka mig att det kalla röret kyler det varma.
Patb , Tusconor``Isolerade rör var försig´´Har just köpt en coolix(3810w) och tycker det är intressant det ni skriver. Hur isolerar man bäst de 2 kopparören . Kan det gå med silikonslang (tål värme bra) som slitsas upp längs med centrumlinjen.? Alternativt köpa biilig vindrutespolarslang på bensinmack.Vilken diameter har kopparrören?