0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej! Vi vänder på det, Låt oss säga att det är 10 grader kallt ute och eltillskottet inte är inkopplat.Hur hög framledning orkar då din pump leverera?
BlaSer, du menar alltså att du kan få ut 48 grder i framledningstemp utan elltillskott?Själv får nog bara ut 35 grader vid minus 10grader. Kan det va något fel eller är min pump underdimensionerad menar du?
Hej.Jag har haft -17 grader hittils i år och då hadde jag 55 gr i framledningstemperatur,och 21 grader inne,har ställt inn min VP så att den inte tillåter TS. Har 5gr kbin och 2gr ut . ska bli kul och kolla hur kallt det måste bli innan TS måste kopplas in.
Citat från: fjord skrivet 14 december 2010, 18:00:57Hej.Jag har haft -17 grader hittils i år och då hadde jag 55 gr i framledningstemperatur,och 21 grader inne,har ställt inn min VP så att den inte tillåter TS. Har 5gr kbin och 2gr ut . ska bli kul och kolla hur kallt det måste bli innan TS måste kopplas in.Men det du har är väl inte Luft/Vatten lr?! Så du "fuskar" ju
Citat från: Blaser skrivet 14 december 2010, 18:18:48Citat från: fjord skrivet 14 december 2010, 18:00:57Hej.Jag har haft -17 grader hittils i år och då hadde jag 55 gr i framledningstemperatur,och 21 grader inne,har ställt inn min VP så att den inte tillåter TS. Har 5gr kbin och 2gr ut . ska bli kul och kolla hur kallt det måste bli innan TS måste kopplas in.Men det du har är väl inte Luft/Vatten lr?! Så du "fuskar" ju Jag har en framledning på ca 41 vid -10 och 45 vid -15. Ingen elpatron inkopplad och jag behöver inte varmare än så för att hålla 21-22 inne.Blir det kallare eldar jag i min kamin och då höjs temperaturen ca 2 grader över VP:s kurva./Raptor
Citat från: Raptor skrivet 14 december 2010, 18:23:48Citat från: Blaser skrivet 14 december 2010, 18:18:48Citat från: fjord skrivet 14 december 2010, 18:00:57Hej.Jag har haft -17 grader hittils i år och då hadde jag 55 gr i framledningstemperatur,och 21 grader inne,har ställt inn min VP så att den inte tillåter TS. Har 5gr kbin och 2gr ut . ska bli kul och kolla hur kallt det måste bli innan TS måste kopplas in.Men det du har är väl inte Luft/Vatten lr?! Så du "fuskar" ju Jag har en framledning på ca 41 vid -10 och 45 vid -15. Ingen elpatron inkopplad och jag behöver inte varmare än så för att hålla 21-22 inne.Blir det kallare eldar jag i min kamin och då höjs temperaturen ca 2 grader över VP:s kurva./RaptorJa då är ju din pump "rätt" dimentionerad Vid -10 börjar min krokna men jag tror att jag har ett "sämre" hus oxå, mkt självdrag här
Den här årstiden är verkligen inte rolig när man kollar på el-mätaren...Har nu ca 15 minusgrader. Framledningen ligger mellan 40 till 42 grader och den drar ungefär 6kwh.Det blir ungefär en dygnsförbrukning på 144kwh.Hur ligger ni till där ute med eran elförbrukning??Inför vintern så bytte jag ut nästan alla mina högtemps radiatorer till lågtemp, trodde verkligen att det skulle bli effektivare. Visst jag har fått lite bättre komfort i kåken men jag tycker pumpen drar för mycket ström.Vad kör ni för framledningstemp när det är typ -10 ute?