Bättre sent än aldrig?

Verkar som att cirk.pump på VP går konstant och på 67w, drog ner den ett hack till 47w. Den externa gamla cirk-pumpen går konstant på 60w vilket är dess maxeffekt. Finns ingen backventil eller kulventil som förhindrar detta. Däremot måste väl gamla cirk.pumpen gå, annars utgör den ett stort motstånd om den skall drivas runt av vattnet?
Förutom rördragningen så har jag konstiga temperaturer.
Är det sannolikt att flera temp.givare har pajat redan nu? eller är det kondens på rören som får givarna att strula?
Retur rad GT1 från 36 till 31 Nuv 36
Ute GT2 9.6 (stämmer)
VV GT3 Börv 51 Nuv 53.3 (jag mäter max 30´i kranen)
Komp GT6 77.2
Värmebärare ut GT8 51.3
Värmebärare in GT9 47.4
Köldbärare in GT10 31.4
Köldbärare ut GT11 97.5
Sitter en analog termometer på gamla radiator ut från vedpannan som visar ca 30 grader.
Smutssilen som sitter på returledningen från radiatorerna har jag gjort rent nu, var nog inte gjort sedan förra ägarna satte in pumpen...
Är det en smutsventil även på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren?
Till saken hör att jag nu håller på att renovera kök/hall och har plockat bort åtta radiatorer som kommer ersättas av vattenburen golvvärme.
Tidigare hade jag bara konstiga givarvärden men nu har jag även dåligt varmvatten.
Innan den kopplas in så har systemet därför åtta radiatorer färre och returvattnet blir därför varmare.
Nu under sommaren är det inga problem för huset håls hyfsat varmt ändå. Det jag inte förstår är att varmvattnet bara är 30 grader??? Att jag tagit bort radiatorer och höjt retur rad skulle kunna sänka värmen i huset men borde inte påverka varmvattnet eller måste pumpen drive husvärmen för att kunna producera varmvatten? Kan jag då aldrig duscha varmt om det blir +40 grader ute?