0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som kan så mycket om detta: vad skulle ni ha gjort i min situation?
Tycker kalkylen ser skum ut map borrhål och slanglängd."Totalt aktivt borrhål: 205mMinsta antal borrhål: 2st"
Men Lexus, nu förstår jag inte. Vi har samma system nu, vi värmer endast mellanplanet. Eftersom vi nästan aldrig är där har vi bara 15 grader i huset, hela huset. T.o.m. vid så låg temperatur kostar det enorma summor.Förklara närmare vad du menar.
Själv tycker jag det intressanta är att HELA huset nu står på nåt slags minsta värme 90% av året. Och om det är räknat så borde ju även en mindre pump klara av detta.
Citat från: digitalrobert skrivet 11 december 2010, 10:13:21Tycker kalkylen ser skum ut map borrhål och slanglängd."Totalt aktivt borrhål: 205mMinsta antal borrhål: 2st"Med 205 meter aktiv borrdjup, innebär oftast att kollektorslangen i borran blir 10-20 meter längre eller totalt 430-450 meter. Lägg till slang mellan borra och vägg samt kopparrör mellan vägg och pump. Räkna sedan ut vilket tryckfall du får på den samanlagda slang/rörlängden, så kommer du att förstå varför programmet vill dela upp det på två borror.