...Lärde mig för ett antal år sedan att just destvattnet var något av det farligaste...
Destillerat vatten är helt ofarligt att dricka, däremot avjoniserat vatten (batterivatten) skadar celler.
(
EDIT: enl. giftinformationscentralen så är batterivatten klassat som "ofarligt"? kanske är en mängdfråga eller över längre perioder? Destillerat vatten saknar också vanliga salter och mineraler som naturligt förekommer i vårt kranvatten och är tydligen inte heller nyttigt i högre mängder över längre tid)
Destillerat vatten är ju egentligen bara vatten som blivit ånga och sedan kondenserat igen.
Man kan köpa murbaljan även på många ÖB butiker.
Testade första vintern med vanlig hink (typ ÖB 10kr), hade sönder två st på några dagar
Jag hitintills föredragit gröna murarhinken...(köpt på biltema 2006) har inte lyckats haft sönder den än.
Den är inne på 5:e vintern nu och fungerar utmärkt, den är något lite rundare i botten pga is-trycket.
Den tål kyla helt ok, har dock inte testat den repetitivt kallare än -22ºC.
Jag brukar dra i hinkens kant tills isklumpen släpper lite från hinkens sidor, vänder den uppåner på marken och yxar ner hälen hårdare och hårdare tills klumpen lossnar.
Är hinken full med isblandat vatten i olika lager slår jag sönder lagrerna med händerna på hinkens sidor och häller ut innehållet.
Tömma hinken tar max 20 sekunder såvida man inte tänkt gå långt med isen.
Andra alternativ kan vara den mindre svarta murhinken/foderhink (häst?) eller gummikorg för löv och trädgårdsavfall.
Dock är jag lite orolig för trädgårdsavfallshinken som rymmer typ 40-50L, tror inte riktigt handtagen pallar av att släpa isklumpen om den är knök full. Dock så är den mjuk så det borde inte vara några problem och tömma den.
Om man vill kan man kanske "trimma" sin hink med ett microlager siliconspray??
Lägg ut något vattentätt under hinken, hinken rann över i början av vintern och vattnet frös fast på hinkens utsida och i gräsmattan!! så nu har jag hål i gräsmattan under pumpfa'... ända ner till sanden under matjorden!!!