0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag måste väl ställa mig till skaran av människor som har en havererad luft/vatten värmepump. (Tillverkad 2007)Pumpen var en Veneto Sverigepumpen som Kinnan är generalagent för.Av någon anledning så har det gått hål i plattvärmeväxlaren (Inuti, Syns inte från utsidan).Varav all gas har läckt över till vatten sidan ut i acktanken och vidare ut genom expansionskärlet. När jag provtryckte den för att hitta läckan så bubblade det rätt bra i ack-tanken.Leverantören dömde ut den över telefon, nu är det vatten i stort sätt över allt i den, Kompressorn är även den vattenfylld.Försäkringen täcker väl det mesta, de står för 80% av kostnaden.Frågan är nu vad man väljer för pump?Känns ju som om man borde gå på en pump som inte cirkulerar vatten utomhus.Vilka är då alternativen.Nibe Split?Panasonic med hydrobox?Eller skall jag gå på installatörens råd att välja en Nibe 2025? Väldigt driftsäker påstår han.Men även den cirkulerar vanligt vatten ut till pumpen.Har läst en del här på forumet och den verkar ha problem med nedisning.Veneton gick bra så länge den gick, men 3 år är väl lite väl kort livslängd!Tacksam för tips på olika pumpar.
Jag måste väl ställa mig till skaran av människor som har en havererad luft/vatten värmepump. (Tillverkad 2007)Pumpen var en Veneto Sverigepumpen som Kinnan är generalagent för.
Jag har inte läst om någon vars utedel har frusit sönder, men det borde ju rimligtvis finnas nån som har råkat ut för det?
Jag måste väl ställa mig till skaran av människor som har en havererad luft/vatten värmepump. (Tillverkad 2007)Pumpen var en Veneto Sverigepumpen som Kinnan är generalagent för.Av någon anledning så har det gått hål i plattvärmeväxlaren (Inuti, Syns inte från utsidan).Varav all gas har läckt över till vatten sidan ut i acktanken och vidare ut genom expansionskärlet. När jag provtryckte den för att hitta läckan så bubblade det rätt bra i ack-tanken.Leverantören dömde ut den över telefon, nu är det vatten i stort sätt över allt i den, Kompressorn är även den vattenfylld.Försäkringen täcker väl det mesta, de står för 80% av kostnaden.Frågan är nu vad man väljer för pump?Känns ju som om man borde gå på en pump som inte cirkulerar vatten utomhus.Vilka är då alternativen.Nibe Split? Panasonic med hydrobox?Eller skall jag gå på installatörens råd att välja en Nibe 2025? Väldigt driftsäker påstår han.Men även den cirkulerar vanligt vatten ut till pumpen.Har läst en del här på forumet och den verkar ha problem med nedisning.Veneton gick bra så länge den gick, men 3 år är väl lite väl kort livslängd!Tacksam för tips på olika pumpar.
I din offert skulle jag vilja ha:typ av vpeffekt vid DUTungefär när spets behöver komma ineffektbehov på spetsårs cop cop vid den temp där spets måste komma in