0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Självklart ska pumpen fungera, inget snack. Men Robban om jag monterar en pump hos dig och din besparing blir 10 procent för liten, ska jag kursa då? Tur att man inte är egen då.
Robban, Om jag gör som du säger där och offererar en vi säger 10 kw med 200m hål. Då är jag rökt, Det gör kanske inget på ett ställe, men om det blir på fler, ja då får jag ju slå igen. Tror nog att de flesta vill göra som du säger, det vill jag i varje fall. Men det fungerar tyvärr inte. Du har rätt, men det går inte.
@Toprunnerom vi har ett givet hus som har transmissionsförluster samt ventilationsförluster på låt oss säga 5kW per h byggt med senaste teknikens uppvärmningssystem så har jag svårt att se att man skulle kunna effektivisera det uppvärmningssystemet ytterligare 25% genom att sätta pumpar på radiatorerna.Enligt länken så hävdar de att det är isolationsförluster det handlar om, och det har jag svårt att tro att de kan uppgå till över 25% i en hyffsat välgjord installation.“The energy-saving potential of the new systems is based on a clear reduction of heat losses in heat generation, heat distribution and in heat transfer”
Att begära av en installatör/leverantör att han någorlunda kan avgöra ett hus effektbehov vid viss utetemp är inte att begära för mycket.
Pratar vi injustering av ett radiatorsystem i en villa så kan vi lätt ge villaägaren ett enkelt protokoll som ska fyllas i under 1 a 2v under värmesäsong och därefter så kan vi enkelt lämna ett förslag på vad som bör göras.
Det kanske finns nån tanke med att energideklarera hus trots allt... ?